Recensie: Onder de paramariboom RECENSIE

Recensie: Onder de paramariboom  - Johan Fretz

Johannes Fretz is negentwintig jaar wanneer hij op reis gaat naar Suriname. Het verre tropische oord waar zijn moeder is geboren, maar waar hij tot die dag nog maar weinig van wilde weten. De uitnodiging voor een gastoptreden in aanloop van de Surinaamse parlementsverkiezingen is voor Fretz een aanleiding om op zoek te gaan naar zijn afkomst en de verbinding tussen twee culturen.

‘Papa komt uit Den Haag en mama komt uit de paramariboom, dat is een boom aan de andere kant van de zee en in die boom groeien zwarte mensen zoals mama en Ruud Gullit.’

Onder de Paramariboom is een ontwapenend verhaal van een jongen die in Dordrecht op de wereld werd gezet. Een jongen met dubbel bloed. Die zichzelf niet toestaat om beide bloedstromen toe te laten in zijn wezen. In de achterbuurt waarin hij woonde was het niet veilig om af te wijken van de autochtone norm. Daarom benadrukt hij telkens weer dat zijn naam Johannes is. Een Hollandse naam. Hij gaf hiermee een duidelijke boodschap af aan de witte buurtbewoners. Hij was niet anders, hij was een van hen.

Toch waren de buurtgenoten niet de enige reden voor zijn drang naar acceptatie. Achter de voordeur van huize Fretz is het leven zelden stabiel. Uit onmacht van beide ouders lopen de confrontaties vaak hoog op. Vader Fretz doet erg zijn best om nog enige stabiliteit aan het gezin te geven. Helaas grijpt hij steeds vaker naar de fles om zich staande te houden.

Moeder Virginia is als jongste van het gezin in 1973 naar Nederland gekomen. Ze droomde ervan om kunstenares te worden. Haar droom viel echter in duigen toen haar broers haar verboden om naar de Rietveld Academie te gaan. Na de geboorte van haar zoon dwaalt ze steeds verder af in haar gedachten. Ze loopt steeds vaker weg en is onbereikbaar voor de kleine Johannes.

In Suriname ontstaat er bij de schrijver langzaam begrip voor de situatie waarin zijn moeder ooit verzeild raakte. Dit is mede te danken aan het feit dat moeder hem na een paar dagen achterna reist.

In Onder de Paramariboom laat de Johan Fretz duidelijk zien dat hij goed op de hoogte is van de problematiek van het land. De geschiedenis met Nederland en het huidige debat is met zeer veel aandacht beschreven. Ook de culturen die in Suriname naast elkaar leven. Hoe bijzonder is het niet dat de kerk naast de moskee staat. In dit opzicht is Suriname veel verder dan waar dan ook ter wereld. Toch is het belangrijk dat er voor de jongeren een duidelijk toekomstbeeld in zicht is, daar laat het helaas nog veel te wensen over.

Onder de Paramariboom is opgedeeld in de negen dagen van de reis. Waarin hij telkens terugblikt op situaties die relevant zijn voor zijn gevoel en beleving. Nu zou je kunnen denken dat het boek een weergave is van het dramatische leven van een jongen die vecht tegen zijn afkomst en de maatschappij. Niets is echter minder waar. Fretz beschrijft zowel de ontmoeting met zijn moederland en een nieuwe liefde als de dramatische scènes met een luchtigheid en humor dat het voor de lezer zeer aantrekkelijk maakt om het boek in een adem uit te lezen.

Uit alles blijkt dat Johan Fretz een verhalenverteller is. De schrijver is een welkome aanwinst in het literaire Nederland. Het boek doet een ieder de ogen openen. Laat de tijd van het hokjes plaatsen nu maar eens voorbij zijn. In ieder geval is zijn bijdrage hieraan geleverd.

Onder de paramariboom

Johan Fretz

1 maart 2019

ISBN 9789048849437
    Uitgever Lebowski
    272 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

Johannes Fretz is een Nederlander. Dat hij gemengd bloed heeft, is hem tot nu toe nauwelijks opgevallen; vooral anderen lijken zich tegenwoordig druk te maken over zijn afkomst. Daar komt verandering in als hij oude gedichten van zijn Surinaamse grootvader ontvangt, en wordt uitgenodigd om op te treden in Paramaribo in het kader van de verkiezingen.

Samen met zijn moeder vliegt hij naar haar geboortegrond. Daar wordt niet alleen duidelijk dat het land meer herkenning in hem oproept dan hij voor mogelijk had gehouden, maar ook dat het tijd is om de demonen van zijn familie voor eens en voor altijd te begraven.
    Onder de paramariboom is behalve een ontwapenende en geestige roadtrip door Paramaribo, een ontroerend verhaal over een moeder en een zoon, identiteit en hoop.