Recensie: Vlam RECENSIE

Recensie: Vlam - Alice Broadway

Nadat Leora in Inkt verschillende stunts heeft uitgehaald en erachter is gekomen dat ze half blanco is, wordt ze door burgemeester Longsight naar Featherstone gestuurd. Ze krijgt de opdracht om de blanco’s te bespioneren. Ze moet hun vertrouwen winnen zodat ze belangrijke informatie kan doorgeven aan Longsight. Volgens hem bereiden de blanco’s namelijk een oorlog voor met de geinkten. Niet alle blanco’s zijn het ermee eens dat Leora bij hen blijft wonen, maar de meerderheid heeft besloten dat ze mag blijven. Ze vragen niet veel van Leora, behalve: geen geheimen, geen leugens, slechts de waarheid. En het is juist die waarheid die ze hen niet kan geven..

Vlam gaat direct verder waar Inkt is gestopt. Er wordt door Alice Broadway niet al te veel herhaald uit het eerste boek, dus het beste is om de boeken vlak na elkaar te lezen. Anders moet je echt wel goed je best doen om het hele verhaal te begrijpen, maar onmogelijk is het zeker niet. En daarnaast is het toch wel erg fijn dat je niet aldoor iets aan het lezen bent dat je al weet. Hierdoor kan je volop genieten van het verhaal.

In Inkt leerden we Saintstone, en zijn verhalen, kennen. Hier woont iedereen die geinkt is, incl. Leora. In Vlam wordt Leora naar Featherstone gestuurd om de blanco’s te bespioneren. Als ze dit niet doet zullen haar vrienden en familie ervoor boeten. Dit brengt natuurlijk meteen een bepaalde spanning met zich mee. Alice Broadway weet deze spanning steeds meer op te bouwen en dit zorgt er uiteindelijk voor dat je op het puntje van je stoel zit tijdens het lezen.

Net als in Saintstone worden er in Featherstone verhalen verteld over het verleden, over het ontstaan van de wereld zoals deze op dit moment is. Dit geeft het verhaal in Vlam ontzettend veel diepgang. Je krijgt twee verschillende kanten van dezelfde medaille te zien. De verhalen van Featherstone zijn namelijk net even anders dan die van Saintstone en Leora begint overal aan te twijfelen. Wie spreekt de waarheid? Wie kan ze vertrouwen? Wie liegt er tegen haar?

“Het flakkert als een vlam, als vleugels: een fluistering. Wat nou als onze waarheid niet de enige is… wat als de waarheid van Featherstone ook telt?” - p. 54

Omdat Leora naar Featherstone gaat worden er best wel veel nieuwe personages geïntroduceerd door Alice Broadway. In Vlam maken we kennis met verschillende blanco’s en zij worden erg goed uitgewerkt. In korte tijd weet Alice Broadway ze een eigen karakter mét een verleden te geven. Je leert ze hierdoor kennen en sluit ze in je hart, net zoals Leora dat doet. Maar vrees niet; sommige personages die we al kennen uit Inkt spelen ook een kleine rol in Vlam. Het verhaal is hierdoor vertrouwd en verfrissend tegelijk.

In Vlam weet Alice Broadway opnieuw meerdere plotwendingen te verwerken. Deze zal je waarschijnlijk niet aan zien komen. Je wordt op uitmuntende wijze op het verkeerde been gezet en het einde komt dan ook zeker als een verrassing! Wel roept het weer ontzettend veel vragen op bij de lezer en het is dan ook een echte cliffhanger. Het doet je verlangen naar het volgende boek!

Vlam is een prachtig en waardig vervolg op Inkt. Ondanks dat het een tweede deel is, is Vlam verrassend, verfrissend en intrigerend. Er worden heel veel vragen uit het eerste boek beantwoord, maar er komen ook weer nieuwe vragen bij. Alice Broadway neemt de lezer mee naar een unieke wereld, waar niks is wat het lijkt. En het is nog maar de vraag wie de waarheid verteld…

Recensie: Vlam - Alice Broadway

Vlam

1  2  3  4  5

Spannend vervolg op Inkt.

Leora vlucht naar de bossen, waar de blanco's leven. Haar hele leven heeft ze niets dan slechts over hen gehoord. Nu waagt ze zich in hun midden, met maar één opdracht: hun vertrouwen winnen. Hoe kan dat als ze zelf niet weet of ze hén kan vertrouwen, deze mensen zonder tatoeages die hun geheimen blootgeven? Ondertussen vragen de blanco's maar één ding van haar: geen geheimen, geen leugens, slechts de waarheid. En dat is nu juist het enige wat ze hun niet kan geven...