Recensie: Van dromen naar doen RECENSIE

Recensie: Van dromen naar doen – Petra van Dreumel

In Van dromen naar doen volg je een ‘spoedcursus’ in het ontdekken van je dromen en belangrijker nog: hoe je ze om kunt zetten naar de realiteit. In veertig dagen leer je wat geluk voor jou betekent doormiddel van leuke, toegankelijke oefeningen die je echt aan het denken zetten. Het boek stippelt de route die je moet volgen niet voor je uit, maar geeft je inzichten die je misschien eerder nog niet had en inspireert je tot het volgen van je hart.

Van dromen naar doen is een boek met prachtige illustraties en toegankelijke teksten die je op weg helpen naar het waarmaken van je eigen dromen. De oefeningen helpen je inzicht te krijgen in de dingen die je écht graag wil en geven het opstapje naar wat je nodig zou kunnen hebben om deze doelen te bereiken. Daarnaast laat Van dromen naar doen je inzien dat het niet gaat om materiële dingen, – geld maakt tenslotte niet gelukkig en een groot huis betekent ook niets als je je er niet in thuis voelt – maar om het gevoel dat je hebt wanneer je die materiële dingen bezit. Eigenlijk zijn dat de welbekende clichés, maar anders dan anders zet Petra van Dreumel je aan het denken op een bijzondere manier en laat ze je achterhalen wat belangrijk is voor jóú, in plaats van leven naar de verwachtingen van je omgeving.

Door middel van mooie quotes van bekende personen uit de geschiedenis en zelfs uit het heden, die de lezer direct aanspreken, brengt Petra van Dreumel boodschappen over en haar teksten bevatten meer verborgen waarheden dan je je maar kunt voorstellen. Die waarheden zorgen ervoor dat je tijdens het lezen van het boek dingen gaat beseffen die je eigenlijk altijd al geweten hebt, maar die eerder niet in je opgekomen zijn.

Misschien is de reden dat het boek zo aanspreekt het gegeven dat Petra van Dreumel schrijft vanuit haar eigen ervaringen en in het boek ook schrijft over haar eigen weg door deze veertig dagen durende gelukscursus, inclusief de bijbehorende ups en downs. Het schrijven uit eigen ervaring maakt dat Van dromen naar doen zich zo onderscheidt van het doorsnee zelfhulpboek. Het is op een aangename, realistische manier geschreven; Petra van Dreumel heeft een ontzettend fijne schrijfstijl.

De veertig dagen van zelfstudie geven je ruim de gelegenheid om te groeien in het proces van het vinden van je eigen geluk en laten je dit doen op je eigen manier. Van momenten voor jezelf nemen tot oude, slechtere gewoonten omvormen tot positieve invloeden, Van dromen naar doen vertelt je precies hoe je dat kunt doen op een heel simpele manier die voor iedereen toegankelijk is. Het enige wat je nodig hebt is dit boek om je stapsgewijs te begeleiden door het hele proces.

Jammer is wel dat de tekst soms erg moeilijk leesbaar is door de illustraties die erachter getekend staan. Donkere tekst tegen een donkere achtergrond, om als voorbeeld te noemen. Dat vergt de nodige oplettendheid van de lezer om goed te lezen wat er geschreven staat. Wat vormgeving betreft zou Van dromen naar doen dus nog wel verbeterd kunnen worden, maar buiten dat is dit een heerlijk boek om te lezen en kan het er echt voor zorgen dat je op een andere, positievere manier tegen het leven aan zult kijken in de toekomst.

Van dromen naar doen

1  2  3  4  5

Waar je ook van droomt, uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: gelukkig zijn. Maar wat geluk voor jou betekent, is heel persoonlijk. En juist dat wil Petra van Dreumel je graag helpen ontdekken. In Van dromen naar doen stimuleert ze je om veertig dagen lang met jezelf en je dromen aan de slag te gaan. Ze combineert laagdrempelige inzichten en toegankelijke oefeningen met prachtige inspirerende illustraties waardoor je inzicht krijgt in dat wat je écht wilt.

Toen Petra van Dreumel zich ging bezighouden met haar eigen dromen, merkte ze hoe krachtig dit proces voor haar was: en misschien zou het anderen ook kunnen stimuleren! Ze stuurde daarom een aantal vriendinnen haar dagelijkse oefeningen door. Inmiddels zijn haar tips omgevormd tot een prachtig (cadeau)boek dat voor iedereen die zijn dromen achterna wil inspirerend is. Want hoe groot of hoe klein die ook zijn, Petra geeft je met deze cursus geluk een compleet pakket om je dromen waar te maken.