Recensie: Hockeykriebels RECENSIE

Recensie: Hockeykriebels – Vivian den Hollander

Met Hockeykriebels heeft Vivian den Hollander een heerlijk dik boek gemaakt. In deze verzamelbundel zijn maar liefst drie boeken opgenomen over Suzan en haar hockeyteam van ME2. Je leest in dit boek wat zij allemaal meemaken op het veld, maar ook thuis. Zo wil Suzan alles op alles zetten om hun team te versterken, proberen de meiden Britt op te vrolijken omdat haar ouders net zijn gescheiden en besluiten Suzan en haar team de nieuwe mannelijke trainer te koppelen aan de moeder van Britt.

Hockeykriebels begint met een pagina met daarop een tekening van het hockeyteam van Suzan en haar tweelingbroer Joost. Hierbij staan ook alle namen. Dit is erg fijn want zo kan je steeds in alle andere illustraties in het boek terug zien wie het precies is. Ook ga je hierdoor meer meeleven met de kinderen die in het boek voorkomen.

Wat ik heel mooi vind aan Hockeykriebels is dat er emoties aan bod komen die verder gaan dan blijdschap en verdriet. Zo wordt uitgebreid stil gestaan bij emoties als jaloezie en teleurstelling. Hierdoor ervaren kinderen wat deze emoties zijn en hoe zij hiermee in hun dagelijks leven om kunnen gaan. Naast de emoties, komen ook allerlei andere zaken aan bod die kinderen mee kunnen maken. Zoals een scheiding van ouders. Ook is Hockeykriebels geschreven in de tegenwoordige tijd, waardoor het verhaal zich voor je ogen gaat afspelen en het boek de kinderen meer zal aanspreken. Het eind van een hoofdstuk is vaak spannend, of in de vorm van een vraag. Dit zorgt ervoor dat je door wilt blijven lezen om te weten te komen hoe het zal aflopen. Steeds wanneer er één verhaal is afgelopen, volgt er een pagina met daarop een kleine illustratie en de titel van het nieuwe verhaal. Hierdoor is duidelijk wanneer je het nieuwe verhaal begint te lezen.

Concluderend heeft Vivian den Hollander met Hockeykriebels een mooi boek gemaakt voor alle kinderen die dol zijn op hockey. Het is geen zoetsappig boek doordat er gebruik is gemaakt van actualiteiten en diepgaande emoties. Hierdoor kunnen kinderen zich goed spiegelen aan de kinderen in het boek en kan dit boek helpen om te leren hoe zij hiermee om moeten gaan.

Supersticks - Hockeykriebels

1  2  3  4  5

Dikke bundel vol hockeyavonturen!

Lezen over je favoriete sport is altijd leuk! Daarom verschijnt dit voorjaar een fijne dikke bundel met drie hockeyverhalen voor een zacht prijsje. De boeken Een topteam!, Hockeygeheimen en Hockeyhelden gaan over Suzan en haar hockeyvriendinnen. Zij beleven in elk deel een sportief avontuur.
    Deze bundel is uitermate geschikt voor meiden van zeven jaar en ouder die lekker willen lezen over hun hobby én is zodoende zonder AVI-vermelding. Precies voor die groep die al (een beetje) klaar is met de AVI-boekjes over hockey, maar nog niet toe is aan de 10+-leesboeken over hun favoriete sport