Recensie: Onderstromen RECENSIE

Recensie: Onderstromen – Nora Roberts

Op het eerste gezicht lijkt de familie Bigelow het ideale gezin. Vader Graham is chirurg en zijn vrouw Eliza staat onvoorwaardelijk achter hem. Samen hebben ze twee kinderen Zane en Britt en Eliza zorgt dat ze op al hun schoolactiviteiten aanwezig is. Maar op een avond spat dit perfecte plaatje uit elkaar als Zane de regel van zijn vader breekt. De gevolgen van de gebeurtenissen die nacht zijn groot. De ouders gaan naar de gevangenis en Zane en Britt gaan bij hun tante Emily wonen. Het boek springt vervolgens enkele jaren vooruit. Zane is volwassen en een succesvolle advocaat geworden. Hij keert terug naar zijn geboortestad Lakeview waar die opnieuw wil beginnen. Ook Darby McCrea komt naar Lakeview om een nieuw leven op te bouwen na heftige gebeurtenissen uit haar verleden. Beide zijn ze aardig op weg een nieuwe start te maken in Lakeview tot ze worden ingehaald door hun verleden.

Onderstromen is een verhaal met een heftig onderwerp, namelijk huiselijk geweld. Maar Nora Roberts richt zich vooral op het belang van een ondersteunde familie en een hechte gemeenschap. De personages zijn goed ontwikkeld en erg sympathiek, als lezer wil je ze gelukkig zien. Maar ook alle ondersteunde personages zijn een grote toevoeging in het boek, zonder hun had je denk ik een heel ander verhaal gehad. Van buurtgenoten tot vrienden en familie, het zijn stuk voor stuk mensen die je in je eigen buurt zou willen hebben.

Onderstromen is onderverdeeld in meerdere delen. Alleen het eerste deel had al een boek kunnen zijn omdat er zoveel aan de hand is. Dat stuk was intens en meeslepend en had een goed tempo. Maar in het tweede deel vertraagde het tempo en was het boek af en toe zelf saai te noemen. Het einde was voorspelbaar en de laatste uitdaging waar Zane en Darby tegenaan liepen was een beetje te veel van het goede. Onderstromen was beter geweest als Roberts dit weg had gelaten. Maar ondanks dat weerhield dat me er niet van om de pagina's te blijven omslaan, onder andere door de plaats waar Onderstromen zich afspeelt. Roberts beschrijft Lakeview op zo’n gedetailleerde manier dat je als lezer er gelijk zou willen wonen.

Onderstromen heeft mysterie, spanning, romantiek en hoofdpersonages waar je verliefd op wordt. Roberts heeft een geweldige schrijfstijl en dit is dan ook een boek dat je niet zomaar aan de kant legt. Ik was wel een beetje teleurgesteld dat de spanning niet beter verdeeld was in het boek maar ondanks dat was het nog steeds een goed verhaal. Roberts laat zien dat je ondanks traumatische ervaringen er sterker uit kunt komen door kracht te halen uit jezelf en de mensen om je heen.

Recensie: Onderstromen – Nora Roberts

Onderstromen

1  2  3  4  5

De familie Bigelow lijkt het ideale leven te leiden in het idyllische stadje Lakeview. Vader Graham is een succesvolle chirurg, de moeder van het gezin is een mooie vrouw, een graag geziene verschijning binnen de hechte gemeenschap van het stadje. Maar achter de gesloten deuren leven de kinderen Zane en Britt Bigelow in angst. Hun vader houdt de familie in een ijzeren greep, en zij hebben geleerd om daar zo goed mogelijk mee om te gaan en het voor de rest van de wereld verborgen te houden. Tot de dag dat Zane vier minuten te laat is en de fout maakt met zijn vader in discussie te gaan. De consequenties verscheuren de familie, en de -ouders komen in de gevangenis terecht. Zane en Britt groeien op bij hun liefhebbende tante en grootouders, maar de gebeurtenissen van die dag hebben hun sporen achtergelaten.

Jaren later is Zane een succesvolle advocaat geworden, en keert hij terug naar Lakeview, vastbesloten om de demonen van vroeger voor altijd te laten rusten. Zijn tante en zus wonen nog altijd in het stadje, maar er is ook een nieuwe bewoonster, Darbey McCrae. En onder haar vrolijke uiterlijk schuilt een dieper trauma dan Zane kan vermoeden.