Recensie: En nu slapen! RECENSIE

Recensie: En nu slapen! – Kristina Andres

In En nu slapen! van Kristina Andres, vertaald door Edward van de Vendel, verzinnen de vriendjes Haas en Vos elke dag de mooiste verhalen voor het slapengaan. Ze nemen de jonge lezertjes mee wanneer ze door de schouw kruipen, tellen goede nachten in plaats van schapen en wensen elkaar op alle mogelijke manieren welterusten. Er staan 24 1/2  verhaaltjes in het kinderboek.

De bedtijdverhalen uit En nu slapen! hebben de perfecte voorleeslengte. Tussen de 24 1/2  verhaaltjes in het kinderboek is er dan nog een variatie in lengte. Heb je weinig tijd om een verhaaltje voor te lezen, dan kan je eentje kiezen van slechts een pagina lang. En je kiest er een van drie of vier pagina’s wanneer je liever een langer voorleesverhaaltje wil lezen. De mooie illustraties van de auteur zorgen ervoor dat het voorgelezen kindje zich gemakkelijk een beeld kan vormen bij wat hij of zij hoort.

Kristina Andres heeft een zeer rijk taalgebruik. Dit heeft me positief verrast. Zo las ik mijn vierjarige zoon het achtste verhaaltje voor en vroeg hij me “Mama, wat betekent flonkeren?” Ik vind het enorm fijn om te zien dat mijn kind een rijkere woordenschat krijgt door de verhalen die ik hem voorlees. Ook de slimme woordgrapjes die doorheen het boek verweven zijn, zorgen ervoor dat het voorgelezen kindje erover nadenkt. Dat je als ouder even moet lachen, is mooi meegenomen.

En nu slapen! is een kinderboek vol heerlijk absurde ideeën. Hierdoor sluit het perfect aan bij de fantasiewereld van jonge kinderen. Slapen als vleermuizen ondersteboven hangend in de grote perenboom, visjes vangen in de buidel van kangoeroe. Samen met Olifant en Kangoeroe beleven Haas en Vos onvergetelijke avonturen. Ook de ongedwongen vriendschap tussen Haas en Vos is herkenbaar voor jonge kinderen.

In En nu slapen! is er ook een rol weggelegd voor oma Wolf. Alle kindjes kennen de wolf uit het sprookje maar ik vond het leuk om te zien dat deze hier werd neergezet als oma Wolf. Hoewel het om een ‘gevaarlijk’ personage gaat, de wolf, slaagt de auteur er op deze manier in om ze toch aaibaar neer te zetten. Tijdens verschillende verhaaltjes zijn Haas en Vos oma Wolf te slim af. Mijn kleuter vond dit hilarisch!

En nu slapen! van Kristina Andres is een heerlijk boek, vol vriendschap en knotsgekke ideeën. Door het rijke taalgebruik is dit boek een aanrader voor iedereen. Het zou in elke kinderkamer op het nachtkastje moeten liggen om elkaar, samen met Haas en Vos, welterusten te wensen.

En nu slapen!

1  2  3  4  5

De twee nieuwe uiterst aaibare kinderboekpersonages Haas en Vos verzinnen de mooiste verhalen voor het slapengaan in En nu slapen!
    24 ½ bedtijdverhaaltjes
    De vrienden Haas en Vos verzinnen de mooiste bedtijdverhalen. Ze nemen lezers mee vissen, ze tellen goede nachten als ze niet kunnen slapen, ze sleeën in de lente door de bloesemsneeuw en ze houden in de zomer een winterslaap. Zo leren lezers de twee vrienden steeds beter kennen.
    Perfecte voorleeslengte
    En nu slapen! van Kristina Andres bevat bedtijdverhalen met een perfecte voorleeslengte. De slimme woordgrapjes en heerlijk absurde ideeën van Haas en Vos zijn leuk vertaald door Edward van de Vendel. Zo verfrissend anders dat je er geen genoeg van kunt krijgen!

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox