Recensie: Riverdale - hoe het allemaal begon RECENSIE

Recensie: Riverdale, hoe het allemaal begon – Micol Ostow

Riverdale, het rustige Amerikaanse dorpje, is de thuis van onze favoriete personages uit de Netflix hitserie Riverdale. Deze prequel, die zich dus afspeelt voorafgaand aan de eerste aflevering van de serie, introduceert de personages Betty, Jughead, Archie, Veronica en enkele andere klasgenootjes. Het is zomervakantie en er worden plannen gemaakt om de 4th of July te vieren op ieder zijn of haar eigen manier. Veronica werkt toe naar het grootste en beroemdste feest van het jaar dat haar ouders geven, terwijl Archie ertussenuit knijpt, Betty’s stage in L.A. niet vlekkeloos verloopt en Jughead de waarheid onder ogen krijgt. Een roerige tijd dus voor deze tieners. Maar snel zal alles in Riverdale veranderen…

De young adult roman Riverdale, hoe het allemaal begon is dus geschreven als een prequel op de serie. Speciaal voor alle fans van de serie, want wie heeft hem nou nog niet gezien? Het lastige aan een prequel is dat het verhaal en de personages al bij het merendeel van de lezers bekend zijn en daarmee dus ook hoe de prequel eindigt. Dat maakt het voor auteur Micol Ostow dus extra uitdagend om wel een boeiend en aantrekkelijk verhaal te schrijven. Enerzijds is haar dat gelukt door de roman vanuit het oogpunt van de diverse hoofdpersonages te vertellen, met daarbij hun eigen familieverhalen, gedachtegangen en keuzes. Ook zijn in diverse hoofdstukken van Riverdale, hoe het allemaal begon fragmenten van chatgesprekken terug te vinden, wat de lezers wel iets vertelt, maar tegelijkertijd dusdanig weinig dat het vooral nieuwsgierig maakt. De fans van de serie zullen daarbij ook veel hints die in de roman gegeven worden over het verdere verloop van het verhaal herkennen en zo dus ook af en toe een ‘aha-momentje’ hebben.

Anderzijds is het verhaal in Riverdale, hoe het allemaal begon ook weer niet echt spannend, omdat de meeste lezers al zullen weten waar het verhaal naartoe gaat. Het lijkt er bovendien ook op dat Ostow bij het schrijven van deze roman ervan uitging dat voornamelijk kijkers van de serie of lezers van de stripboeken Archie Comics, dit zullen lezen. Die indruk wordt gewekt doordat personages maar weinig tot geen introductie krijgen (is er eigenlijk wel verteld dat Archie rood haar heeft?) en ook de verschillende plaatsen in Riverdale, zoals Pop’s en de werkplaats van Archie’s vader, maar weinig in details worden besproken. Voor wie de serie kent is het verder geen enkel probleem om zich een voorstelling te maken bij de personages, familiebanden of diverse settings, maar wie Riverdale, hoe het allemaal begon wil lezen omdat die fan is van het young adult genre, of als introductie voor de rest van de serie, zal het een weinig aantrekkelijk verhaal vinden. Vooral een verhaal met veel gaten, dat vooral lijkt te zijn uitgegeven om de Riverdale fans zoet te houden.

Desondanks heeft Ostow een zeer prettige schrijfstijl die je meeneemt in de gedachten van de personages. De aandrang is daarmee groot om het boek in één dag uit te lezen. Wat overigens ook zeer goed mogelijk is. Wat Ostow daarnaast voor elkaar speelt is dat we, zo mogelijk, nog verzotter raken op de personages met ieder zijn eigen verhaal. Met elk personage kan menigeen zich in grotere of minder grotere mate wel identificeren. En precies daarom maakt dat een prequel als deze zo haar lezers aantrekt. Riverdale, hoe het allemaal begon is een leuke toevoeging voor de fans op de hitserie, maar mist stiekem wel wat spanning en gedetailleerdere beschrijvingen en introducties voor de andere young adult lezers.

Riverdale

Micol Ostow

14 maart 2019

ISBN 9789048845972
    Uitgever Moon
    272 pagina's

Moon

Young Adult

1  2  3  4  5

Onthullende prequel bij razend populaire Netflix-serie Riverdale

Deze prequel laat zien hoe het leven van de vrienden eruitzag voor seizoen 1 van de televisieserie Riverdale. Het geeft antwoorden op je meest prangende vragen: Wat veroorzaakte de spanning tussen Jughead en Archie? Hoe zag Veronica's leven eruit in de Big Apple? En hoelang is Betty al verliefd op Archie? In dit boek vertellen je favoriete personages elk hun eigen verhaal.