Recensie: Zomer vol geheimen RECENSIE

Recensie: Zomer vol geheimen – Nikola Scott

Zomer vol geheimen speelt zich af in 1939 waarin we kennismaken met de jonge Maddy (Madeleine) en in het heden waarin Chloe door het toeval met de op leeftijd zijnde Madeleine kennismaakt. Beiden dragen geheimen met zich mee die een zware last voor hen zijn.

Al vanaf de eerste bladzijde van Zomer vol geheimen word je gegrepen door het verhaal van Maddy die op het idyllische landgoed Summerhill woont. Haar liefde voor het landgoed en het landgoed zelf worden zo uitgebreid beschreven dat je je voor kunt stellen dat je zelf over het landgoed wandelt. De liefde die Maddy (en later ook Chloe) voor het landgoed voelt is zo voelbaar dat je niet anders kunt dan verliefd worden op Summerhill en haar bewoners. Als je dan in het volgende hoofdstuk kennismaakt met Chloe wil je het boek helemaal niet meer wegleggen. Je wilt weten waarom ze niet blij is met haar zwangerschap terwijl het de perfecte timing lijkt te zijn.

De schrijfstijl van Nikola Scott is zeer aangenaam en leest gemakkelijk weg. Hierdoor kom je nog gemakkelijker in het verhaal en ben je voor je het weet aan het einde van het boek beland. Waar je dan meteen een beetje verdrietig over bent omdat het verhaal een beetje verslavend is. Het verhaal zit goed in elkaar en ook al lijkt de uitkomst wat voorspelbaar, er zijn genoeg spannende wendingen om de lezer te blijven boeien. De hoeveelheid informatie die steeds gegeven wordt is steeds precies goed: genoeg om het verhaal te kunnen blijven volgen maar ook niet te veel zodat het zo lang mogelijk spannend blijft.

Met Zomer vol geheimen wil Nikola Scott naast een mooi verhaal schrijven ook aandacht vragen voor de minder mooie kant van verliefdheid en de problemen die binnen relaties kunnen ontstaan. Zoals ongelijkwaardigheid, jaloezie en emotionele afhankelijkheid. Ze weet dit op verschillende mooie manieren in het verhaal te verwerken op een manier die zowel voor bewustzijn zorgt als voor hoop dat het beter kan worden. Hoe uitzichtloos de situatie ook lijkt.

Zomer vol geheimen is de tweede roman van Nikola Scott en hopelijk niet de laatste! Zomer vol geheimen is een echte aanrader voor elke romanliefhebber en maakt nieuwsgierig naar Scotts eerste boek De schaduw van mijn moeder als je die nog niet gelezen hebt.

Zomer vol geheimen

1  2  3  4  5

Augustus 1939
    Op het vreedzame familielandgoed Summerhill probeert de zestienjarige Maddy zich afzijdig te houden van alle geruchten over oorlog. Dan keert haar ¬ amboyante zus Georgiana terug van een lange reis, met in haar kielzog haar nieuwe vriend, Victor. Maddy heeft al snel het gevoel dat er iets niet klopt aan deze man, maar ze heeft geen idee welk gevaar hij met zich meebrengt.
    Heden
    Wanneer Chloe ontdekt dat ze zwanger is, zou ze eigenlijk dolblij moeten zijn. Maar dat is ze niet. Ze is bang voor de toekomst met een man die haar lijkt te adoreren, maar tegelijkertijd extreem bezitterig is. Wanneer het toeval haar naar Summerhill brengt, wordt ze meegezogen in een mysterie dat zijn oorsprong vindt in gebeurtenissen van decennia geleden.
    Zomer vol geheimen is een mooie en spannende roman over de kracht van liefde die zowel troostend als vernietigend kan zijn.