Recensie: Nice RECENSIE

Recensie: Nice – Kiki van Dijk

Nice is een verhaal over de liefde tussen twee zussen. Als een van de zussen tijdens een feestje in de Franse stad Nice van een balkon valt, raakt zij in coma. Haar zus Jacky reist naar Nice om haar zieke zus te helpen. Aangekomen in de zonnige stad Nice gebeuren er sinistere dingen. Jacky wordt geconfronteerd met het verleden en haar mysterieuze familiegeschiedenis. Pas als blijkt dat Christine niet van het balkon kan zijn gevallen, slaat Jacky alarm.

Nice is het zesde boek van Kiki van Dijk, een pseudoniem van een Nederlandse schrijfster. Kiki van Dijk schrijft thrillers die zich afspelen op zonnige vakantiebestemmingen, waaronder Ibiza en Bali. In Nice neemt Kiki van Dijk jou als lezer mee naar de zonnige en door vele geliefde Zuid-Franse kust, maar de zonnige stad bewaart veel geheimen.

Omdat Nice wordt gepresenteerd als een echte vakantiethiller, waar gemakkelijk doorheen kan worden gelezen, is voor te stellen dat de gedachte heerst dat Nice een boek is zonder enige diepgang. Dat beeld klopt absoluut niet! Hoewel Nice een echte vakantiethiller is en de personages uit het boek niet diep zijn uitgewerkt, kent het boek wel diepgang en een sterk plot. Nice is te beschrijven als een zenuwslopende zomerthriller over de mooie en de sinistere kant van familieliefde.

Nice wordt vertelt in de huidige periode. De hoofdpersonen ervaren flashbacks naar het verleden, maar deze zijn weergegeven als gedachten aan vroeger. Op deze manier is duidelijk uiteen gezet in welke tijd en gedachten de lezer zich bevindt. De lezer wordt goed meegenomen in de gedachten van de personages, waardoor je het idee hebt dat je het leven van de zussen, hun vrienden en hun familie vanaf de zijlijn meemaakt.

De schrijfstijl is pakkend. Door de schrijfstijl van Kiki van Dijk word je meegenomen in het verhaal en is het boek in een paar uur uit te lezen. Een echte vakantiethriller. Hoewel het boek gemakkelijk leest is, is de spanning voelbaar vanaf het begin van het verhaal en heerst vanaf het eerste hoofdstuk direct bij de lezer het gevoel dat er iets in het verhaal niet klopt. De plotwending komt onverwacht. Bij deze plotwending wordt weinig stil gestaan, dus wanneer de opbouwende spanning afneemt is de spanning ook weg gedurende de rest van het boek. Echter, de plotwending komt pas laat in het boek.

Kiki van Dijk heeft met Nice een mooie thriller neergezet, die in één woord leesplezier met zich meebrengt.

Recensie: Nice – Kiki van Dijk

Nice

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het rustige Delftse leventje van Jacky, een bekende parfumeur, wordt ruw verstoord door het bericht dat haar flamboyante zus Christine na een nare val in coma is geraakt. Halsoverkop vliegt ze naar haar geboorteplaats Nice, waar Christine een makelaarskantoor runt. Wakend bij haar zus beseft Jacky dat ze hun mysterieuze familiegeschiedenis niet langer kan negeren, zeker wanneer blijkt dat er mogelijk opzet in het spel was. Wie zou tot zoiets gruwelijks in staat zijn?
    Jacky begint aan een confronterende zoektocht en ontdekt dat haar verleden meer geheimen voor haar verbergt dan ze dacht. Tijdens haar verblijf wordt ze gedwongen opnieuw te kijken naar de mensen die ze dacht te kennen en laat het zonnige Nice zich van z'n donkerste kant zien…