Recensie: Overgave RECENSIE

Recensie: Overgave – Melissa Brayden

Anastasia Mikhelson ziet haar grote droom na hard werken in vervulling gaan. Ze zal de prima ballerina van het New York City Ballet worden. Natalie Frederico krijgt een unieke kans. Ze mag als gastdanser bij het New York City Ballet komen dansen. Tussen Anastasia en Natalie klikt het in eerste instantie helemaal niet. Maar als de vrouwen samen aan een voorstelling moeten werken, lijkt daar toch verandering in te komen…

Sinds de hype rond Vijftig Tinten Grijs zijn er al verschillende erotische romans verschenen, waarin vooral de man/vrouw-liefde wordt beschreven. Melissa Brayden heeft voor haar roman de vrouw/vrouw-liefde gekozen. Dat geeft het boek voor nu iets unieks in vergelijking met andere boeken uit dit genre. Voor de diversiteit in boeken is het te hopen dat dit over een paar jaar niet meer uniek te noemen is, maar dat het dan al veel vaker is voorgekomen.

Het gekozen onderwerp uit Overgave is niet heel origineel: twee vrouwen die elkaar op het eerste gezicht niet mogen en uiteindelijk verliefd op elkaar worden. Het is wel origineel dat de hoofdpersonages twee vrouwen zijn, maar hoe hun verhaal verder verloopt is al wel vaker verteld. Daar zou je als auteur een originele twist aan kunnen geven, maar dat is bij dit boek helaas niet gebeurd.

De erotische scènes komen zoals verwacht voor, maar voegen niet altijd iets toe aan het verhaal. Als lezer vind je dit soort boeken interessant om te lezen of niet. Maar binnen het genre zijn er grote verschillen te vinden. Je kunt een erotische scène in een erotische roman zetten omdat het hoort of omdat het een toevoeging aan je verhaal geeft. Olivia Lewis en Marique Maas weten dat bijvoorbeeld goed te doen. Brayden had hier in Overgave meer mee kunnen doen.

De beide hoofdpersonages - Anastasia en Natalie - zijn interessante personages. Nadat je de flaptekst hebt gelezen, verwacht je een grote rivaliteit tussen hen. Dat komt toch minder sterk naar voren dan gedacht. Dat is jammer. Daar had de auteur het verhaal nog wat extra’s kunnen geven.

Je merkt overigens wel dat Brayden zich goed heeft ingeleefd in de balletwereld. Het harde werken van de dansers en de frustraties die daar soms bij komen kijken, komen goed naar voren. Je voelt als lezer soms bijna hoe zwaar het zou kunnen zijn om een balletdanser te zijn. Dat weegt helaas niet op tegen de rest van het verhaal dat toch wat tegenvalt.

Recensie: Overgave – Melissa Brayden

Overgave

1  2  3  4  5

Anastasia Mikhelson staat op het punt de prima ballerina van het New York City Ballet te worden. Ze heeft keihard moeten werken en veel op moeten geven om een van de besten te worden. Dat veel mensen haar een ijskoningin vinden maakt haar niet uit – alles voor haar carrière.

Natalie Federico kan ontzettend goed dansen. Ze is opgeleid als ballerina, maar ze had meer vrijheid nodig en danst nu vooral modern. Dan krijgt ze onverwacht een plek aangeboden als gastdanser bij het New York City Ballet, en die die kans kan ze natuurlijk niet laten lopen.

De eerste ontmoeting van de twee gaat niet bepaald van een leien dakje. Anastasia vindt dat Natalie niets serieus neemt, terwijl Natalie juist gek wordt van hoe strikt Anastasia is. Wanneer ze samen moeten werken aan een nieuwe voorstelling, vliegen de vonken ervanaf. En niet alleen op het podium…