Recensie: Huis aan de handelskade RECENSIE

Recensie: Huis aan de handelskade – Ria Borkent

Huis aan de handelskade is een roman van Ria Borkent. Na de dood van haar man keert Sophie terug naar Nederland waar ze in een nieuwbouwappartement gaat wonen. De bewoners kiezen haar als voorzitter van de Vereniging van Eigenaren. Op een dag komt een gevelplaat naar beneden. Het blijkt om een constructiefout te gaan. Het wordt een helse klus om de verantwoordelijke voor zijn fouten te laten opdraaien. Hierbij probeert Sophie haar integriteit te behouden, maar dat is niet eenvoudig wanneer ze in contact komt met de verantwoordelijke aannemer en ze niet gevoelloos blijkt voor zijn charmes.

Met Huis aan de handelskade maakt Ria Borkent haar debuut als romanschrijver. Daarvoor heeft ze vooral gedichten en kerkliedteksten geschreven, waaronder “God wil bij mensen wonen”. Een kinderbijbel die de aandacht heeft aan de taal van de bijbel. Nu heeft ze dus haar debuut als romanschrijver beet met Huis aan de handelskade.

Daarin vertelt Ria Borkent het verhaal van Sophie en haar medebewoners. Het gaat over de moeilijkheden die ze ervaren wanneer er een gevelplaat naar beneden valt. Wat volgt, is een doolhof vol beschuldigingen. In dat doolhof lijkt Ria Borkent zelf soms het verhaal kwijt te raken. De auteur schetst een goed inzicht van de juridische kant van de zaak. Wat moet er gedaan worden, wie kan er aansprakelijk gesteld worden? De lezer ziet niet enkel in wat de gevolgen zijn van zo’n ongeluk, maar ook hoelang de juridische kant kan aanslepen. Ria Borkent springt hierbij wel van de hak op de tak. Het juridische aspect gaat al snel over in iets wat op een liefdesverhaal moet lijken. Sophie weet niet of ze iets voor de aannemer voelt of niet, maar haar medebewoners denken van wel. Hierdoor wordt ze weggepest en dat leidt al snel de aandacht af van het ongeluk met de gevelplaat. Maar dan begin je je al snel af te vragen waar het verhaal precies over gaat. Net zoals de gevelplaat zakt ook het verhaal in elkaar. Er zijn zoveel verschillende thema’s: juridisch traject, liefde, manipulatie, pesten... Dit heeft als resultaat dat de thema’s niet goed zijn uitgewerkt en vooral op de vlakte blijven. Veel elementen in de roman zijn dan ook gebaseerd op clichés, zoals Sophie die gevoelens krijgt voor iemand waar ze geen gevoelens voor mag krijgen.

Naast de overdaad aan thema’s en clichés, bevat Huis aan de handelskade ook veel overbodige scènes en personages. Ze voegen niets toe aan de thema’s, maar ze voegen ook niets toe aan het verhaal. Je vraagt je af waarom dat in het verhaal zit of waarom je het net gelezen hebt. Zo zijn er de scènes waarbij Sophie het heeft over haar overleden hond of waarbij zij in het ziekenhuis belandt. Deze scènes zorgen ervoor dat het verhaal enorm langdradig is en dat je verschillende personages al snel vergeet. De andere personages die wel belangrijk zijn, lijken zodanig op elkaar dat je niet meer weet wie wie is. Op die manier blijft er maar één personage hangen en dat is Sophie. Bij de andere namen kan je na het lezen van het verhaal geen beeld meer vormen.

Met Het huis aan de handelskade heeft Ria Borkent niet echt een schitterend debuut afgeleverd. De variatie aan thema’s, het te veel aan personages en het gemis van diepgang zorgen ervoor dat het geen sterke roman is. Om deze redenen geef ik het boek maar twee hartjes.

Huis aan de Handelskade

Ria Borkent

2 april 2019

ISBN 9789023955283
    Uitgever Mozaïk
    304 pagina's

Mozaïk

1  2  3  4  5

Huis aan de Handelskade van Ria Borkent is een roman over Sophie, die na de dood van haar man terugkeert naar Nederland en een nieuwbouwappartement betrekt. De bewoners kiezen haar als voorzitter van de Vereniging van Eigenaren. Op een dag komt een gevelplaat naar beneden. Het wordt al snel duidelijk dat het om een constructiefout gaat. In het belangenspel dat losbarst probeert Sophie haar integriteit te bewaren. Vooral als ze de verantwoordelijke aannemer ontmoet, en ze niet vrij blijkt van gevoelens, beseft ze dat het niet eenvoudig zal worden.
    Een menselijk verhaal over integriteit als het erom spant.