Recensie: De patiënten van dokter García RECENSIE

Recensie: De patiënten van dokter García – Almudena Grandes

De patiënten van dokter García is het vierde, maar op zichzelf te lezen, deel uit de Episoden uit een Eindeloze Oorlog van Almudena Grandes. In deze serie boeken beschrijft Grandes de Spaanse geschiedenis, een geschiedenis die volgens de schrijfster van alle geschiedenissen “… de meest trieste [is], omdat die slecht afloopt”.

In De patiënten van dokter García staat het Spanje van 1936 tot 1977 centraal. Een periode die gekenmerkt wordt door de Spaanse Burgeroorlog, de Tweede Wereldoorlog en het Franco-regime. Daarbij staat met name het Nazi-smokkelnetwerk van Clara Stauffer, wat echt heeft bestaan, centraal. Het boek is een, zoals de schrijfster het zelf beschrijft, “rond ware gebeurtenissen geconstrueerde roman”. Feit en fictie wisselen elkaar af.

Ondanks de ruim 900 bladzijden blijft het verhaal van het begin tot het eind boeien. De mate waarin het boeide varieerde wel, wat ook bijna niet anders kan in zo’n omvangrijke roman. Er waren stukken die langdradig overkwamen, maar op andere momenten was het verhaal meeslepend en werd het boek een page turner, mede door het interessante onderwerp.

Het is echter ook wel een complexe roman. Dit komt enerzijds door de geschiedenis die, zeker als je er niet mee bekend bent, behoorlijk ingewikkeld is met veel betrokken partijen, en anderzijds door de veelheid aan personages die voorbij komen, waarvan er een aantal ook nog eens meerdere (schuil)namen hebben door het boek heen. Ondanks de verklarende woordenlijst en lijst met personages achterin het boek moet je als lezer wel bij de les blijven. Ook de schrijfstijl van Almudena Grandes vraagt je om als lezer bij de les te blijven, ze wisselt geregeld zonder witregels van tijd of plaats, wat soms even verwarrend kan zijn. De schrijfstijl leest verder echter als een trein.

Zoals eerder genoemd is De patiënten van dokter García een combinatie van feit en fictie. De vertelde geschiedenis is een feit, de verhalen rondom de geschiedenis zijn grotendeels ingevuld door de schrijfster. Het komt echter realistisch over en zou naar mijn idee zo gebeurd kunnen zijn. Het leest als een spannend verhaal, maar de realisatie dat er ook veel waarheid schuil gaat in het verhaal maakt het ook indrukwekkend. Zeker ook omdat je vanuit verschillende perspectieven en betrokken partijen leest die elk hun eigen invalshoek en beweegredenen hebben.

Met De patiënten van dokter García vertelt Almudena Grandes een geschiedenis die meer aandacht verdient. Een spannend en indrukwekkend verhaal dat zeker voor geschiedenis liefhebbers een aanrader is.

De patiënten van dokter García

1  2  3  4  5

Wanneer dokter Guillermo García Medina in 1937 het leven van Manuel Arroyo Benítez redt, ontstaat er tussen de twee mannen een hechte vriendschap. Na zijn herstel wordt Manuel teruggeroepen naar Genève. Guillermo denkt dat hij hem nooit meer terug zal zien. Maar dan, jaren later, keert Manuel plots terug voor een nieuwe, gevaarlijke opdracht. Hij is vastbesloten het onderduikingsnetwerk van veelgezochte nazikopstukken uit het Derde Rijk, gerund door Clara Stauffer, te infiltreren. En wie anders dan Guillermo kan hem hierbij helpen?

De patiënten van dokter García is opnieuw een ambitieuze, grootse en spannende roman van Almudena Grandes, die feit en fictie moeiteloos mengt.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk