Recensie: Mijn Puglia RECENSIE

Recensie: Mijn Puglia – Saskia Balmaekers

Italiëkenner Saskia Balmaekers schrijft wel vaker boeken over Italië. Mijn Rome en Mijn Italië werden door een breed publiek gesmaakt. Ook haar blog Ciaotutti.nl , over de Italiaanse cultuur, mensen en gewoonten wordt druk gevolgd. Met Mijn Puglia brengt ze een reisgids uit over een steeds populairder wordende regio in Italië.

Mijn Puglia is niet zomaar de zoveelste reisgids over een Italiaanse regio. Saskia Balmaekers noemt het een ‘persoonlijke reisgids’. En dat maakt het boekje zo uniek. De auteur neemt je mee langs bekende en minder bekende wegen in één van de mooiste streken van Italië. Ze toont dat Puglia meer is dan de witte trulli, de uitgestrekte olijfboomgaarden en de vele rotsige of zandstranden. Ze laat niet na haar persoonlijke voorkeuren en adresjes mee te geven en maakt de lezer warm voor tal van bezienswaardigheden, activiteiten en culinaire hoogstandjes. Ze smukt het geheel op met vergeten anekdotes, historische weetjes of verhalen van inwoners van Puglia. Dat eten en drinken bovenaan haar agenda (en die van de Zuiderse inwoners)staat, komt meermaals naar voren. Ze begint haar werk trouwens met een overzicht van de lekkerste streekproducten en wijnen die in Puglia te verkrijgen zijn en vermeldt daarbij ook de beste adresjes om ze te proeven of te kopen. Daarna neemt ze de lezer mee op een rondreis door de hele regio, langs de kusten, het binnenland tot in het Noorden.

Enige minpuntje in het boek is dat ze er geen kaart of kaartjes aan toegevoegd heeft. Zo ben je als lezer verplicht constant een kaart of atlas te raadplegen zodat je de weg niet kwijtraakt.

Los daarvan is het de hele gids door wegdromen van de zuiderse sfeer en biedt het een absolute meerwaarde als compagnon op een trip door Puglia. Ook de uitgave zelf mag er best wezen. Eenvoudig in opzet, maar precies daardoor aantrekkelijk. Op elke pagina vind je prachtige en uitnodigende foto’s die de verhalen en de tips op een gekleurde achtergrond illustreren. Vaak staat de auteur zelf ook op de foto en geeft het werk daardoor haar persoonlijke toets mee. Balmaekers is ook iemand van lijstjes: de mooiste stranden van Puglia, de mooiste kastelen, de mooiste kerken en kathedralen, de mooiste souvenirs voor in je koffer. Mijn Puglia is uniek in zijn soort: de reisgids die niet focust op de toeristische trekpleisters, maar het is een handleiding om op een zeer persoonlijke manier een aparte regio te ontdekken, vol enthousiaste tips van iemand waarvan duidelijk is hoeveel ze van de streek houdt.

Mijn Puglia

1  2  3  4  5

Saskia: "Het is zoals Domenico Modugno in het beroemde lied Volare zingt: ik ben felice di stare quaggiù, gelukkig om hier beneden te zijn, in het diepe zuiden van Italië. Het is heerlijk om door Puglia te rijden, met de aanblik van de puntdaken van trulli die overal omhoog piepen, uitgestrekte olijfboomgaarden, felrode klaprozen, witte huisjes die zo prachtig afsteken tegen al het groen of het blauw van de zee, oude Fiats die hier nog meer dan elders in Italië rondrijden, tafels vol antipasti…
    Ik neem je mee naar pareltjes als Lecce en Monopoli, maar ook naar kleinere plaatsen, buiten de gebaande paden. Je toert door de vallei van de trulli en langs de schitterende kust van de Salento. Je ontdekt een magisch
    kasteel en de voortreffelijke keuken van Puglia. Ook rijden we even de grens over, naar het prachtige Matera, stad van de Sassi (grotwoningen) in de regio Basilicata.'
    'Mijn Puglia' is een persoonlijke reisgids, met veel fijne tips, unieke adresjes en bijzondere bezienswaardigheden. Je gaat samen met Saskia op ontdekking in Puglia, dat je voor altijd in je hart zult sluiten.