Recensie: Mauro de ruimtereiziger RECENSIE

Recensie: Mauro de ruimtereiziger – An Leysen

Mauro de ruimtereiziger - op zoek naar een nieuwe planeet is een prachtig prentenboek van An Leysen. Je volgt het verhaal van ruimtereiziger Mauro die een nieuwe planeet ontdekt. Alles is er prachtig, totdat Mauro erachter komt dat de planeet verwoest wordt omdat de zonnekoning te lang naar de planeet kijkt. Lukt het Mauro om op tijd deze planeet te ontdekken?

Mauro de ruimtereiziger - op zoek naar een nieuwe planeet is een heel groot prentenboek. Het is wanneer het is opengeslagen groter dan een A3 formaat. Hierdoor is het heerlijk om dit boek voor te lezen omdat de platen zo duidelijk zijn. Ook wanneer je dit boek voorleest aan kinderen die wat verder weg zitten, kunnen zij nog steeds genieten van de platen. Het boek begint met een plaat van Mauro die op het dak zit en zijn allergrootste wens wil laten uitkomen, namelijk ontdekkingsreiziger in de ruimte worden. Als Mauro zijn ogen sluit, wordt zijn droom werkelijkheid. Hierdoor zit er een prachtige boodschap in Mauro de ruimtereiziger - op zoek naar een nieuwe planeet, namelijk dat dromen uit kunnen komen en dat fantasie erg belangrijk is.

Elk kind droomt er weleens van om een nieuwe planeet te ontdekken. Na het lezen van dit boek is elk kind een stukje dichter bij het verwezenlijken van die droom gekomen.

Sommige bladzijden in dit boek bevatten geen tekst. Het is dan een mooi moment om even goed naar de afbeeldingen te kijken en te benoemen wat er allemaal te zien is. De prenten die wel tekst bevatten zijn ook erg mooi. Ze lijken kleine schilderingen waarnaar je wilt blijven kijken. Daarnaast is er gespeeld met verschillende lettertypen en zijn sommige delen groter waardoor je tijdens het voorlezen automatisch meer nadruk op deze tekst legt. Het boek wordt spannend wanneer Mauro oog in oog komt te staan met de zonnekoning. Deze passage in dit boek is erg kort wat ik jammer vond. Dit deel had wat mij betreft nog wel wat langer mogen duren om wat meer spanning in het boek te hebben.

Concluderend heeft An Leysen met Mauro de ruimtereiziger - op zoek naar een nieuwe planeet een mooi prentenboek geschreven over grote dromen hebben en een jongen met een gouden hart.

Mauro de ruimtereiziger

1  2  3  4  5

Een wonderlijk ruimteavontuur over een jongen met grote dromen en een gouden hart. Voor astronauten en ontdekkingsreizigers vanaf 6 jaar.
    Mauro's grootste wens is astronaut worden. Nieuwe planeten ontdekken. En soms komen dromen en wensen uit … Met zijn ruimteschip landt hij in de mooiste tuin die hij ooit heeft gezien. Wie zijn die vreemde wezentjes die hier wonen? En waarom kijken ze zo verdrietig?