Recensie: James Hond en de zwarte vorst RECENSIE

Recensie: James Hond en de zwarte vorst – Noëlle Elpers

James Hond en de zwarte vorst is het tweede deel van de serie van James Hond van Noëlle Elpers. In dit deel komt de carnavalsoptocht in Oostende in gevaar wanneer er een zware mist door de stad trekt. Tijdens zo’n mist kan natuurlijk niemand de optocht zien! Maar wanneer James Hond op onderzoek uit gaat komt hij er al snel achter dat er een duistere aanwezigheid in de mist is. Lukt het James Hond om ervoor te zorgen dat de mist verdwijnt en de carnavalsoptocht door kan gaan?

James Hond en de zwarte vorst begint met een inleiding waarin je in het kort kunt lezen wat er in het eerste deel is gebeurd. Dit is fijn want hierdoor weet je als lezer weer wat het verhaal van het eerste deel was. Wel is het zo dat je het eerdere deel echt gelezen moet hebben, anders is het boek wat lastig te volgen. Wat dit boek mooi maakt is de full colour illustraties over de hele grootte van de pagina. Deze zaten in het eerste deel niet maar zijn een echte verbetering. Hierdoor ga je meer met het verhaal meeleven en zie je de kleinere details beter dan wanneer deze, zoals in het eerdere deel, in grijswaarden is. James Hond en de zwarte vorst begint direct al erg spannend en met een probleemstelling. Hierdoor word je automatisch gegrepen door het verhaal en ga je meeleven met James Hond en het stadje Oostende dat misschien wel de carnavalsoptocht moet gaan missen. Het verhaal is geschreven op AVI niveau eind 5. Ook het verhaal is goed te begrijpen voor kinderen van deze leeftijd. Maar wanneer dit boek wordt voorgelezen is het ook geschikt voor wat jongere kinderen omdat het weinig moeilijke woorden bevat en makkelijk te volgen is. Wel is het zo dat het boek is geschreven door een Belgische auteur, wat ervoor zorgt dat enkele woorden anders zijn dan in het Nederlands, zoals bijvoorbeeld sakkerend en ‘’zij gingen doorheen de deur’’.

Wanneer je het eerste deel van deze serie hebt gelezen, zul je weten dat er na elke alinea een mini James Hond te vinden is. Ook in dit deel kun je deze vinden. Tot slot is het boek gedrukt op dik papier wat het een luxe uitstraling geeft.

Concluderend heeft Noëlle Elpers met James Hond en de zwarte vorst een spannend tweede deel gemaakt over een klein, dapper hondje. Wanneer je eenmaal begint te lezen zul je al snel verliefd worden op dit stoere hondje!

James Hond en de zwarte vorst

1  2  3  4  5

Kennen jullie mij nog? Mijn naam is Hond, James Hond. Moet je horen wat ik laatst beleefde…

Het was bijna carnaval in Oostende. Zoals elk jaar bouwden de Lange Neuzen een wagen voor de carnavalstoet.

Mijn vriend Andreetje en ik volgden dat werk op de voet. Het werd een mooie wagen: een schelp met daarin de figuur van de beroemde schilder James Ensor. Vlak voor de stoet zou uittrekken, kroop er vanuit de zee een dikke mist over de stad, de zogenaamde zwarte vorst. In zo'n weer zou niemand de stoet kunnen zien. Tiger T., de kater van buurvrouw Sien, voelde in die vochtige lucht een duistere aanwezigheid die de mist als dekmantel gebruikte.

Wie was er dapper genoeg om die figuur op te sporen, denk je? Welke hond met een speurneus trok in zijn eentje
    eropuit in de zwarte vorst? Juist, ja… James Hond! In de reeks James Hond verschijnen spannende en grappige verhalen over een dappere speurneus.
    Uitdagend verhaal op AVI-niveau.