Recensie: Het geheim van de voetbalmeiden RECENSIE

Recensie: Het geheim van de voetbalmeiden – Gerard van Gemert

Luna en Soof uit groep 8 zijn dol op voetballen en kunnen aardig een balletje trappen. Binnenkort vindt het buurtcuptoernooi plaats. Ze willen graag meedoen met Liam en zijn team, maar Liam wil er geen meisjes bij. Luna en Soof verzinnen een plan, waardoor ze toch mee kunnen doen. Ze houden dit geheim voor Liam. Eerst lijkt het plannetje in duigen te vallen, maar dan lukt het Luna en Soof toch om het voor elkaar te krijgen. Gaan ze winnen?

Dit boek valt onder de reeks: ‘Het geheim van…’ Hier zijn al meer dan 45 titels van verschenen. Gerard van Gemert heeft al meerdere boeken voor deze reeks geschreven zoals: Het geheim van het voetbaltalent, Het geheim van de oorlogskist en Het geheim van de beschermengel. De tekeningen in dit boek zijn gemaakt door Ivan en Ilia en de omslagillustratie door Saskia Halfmouw. De tekeningen passen goed bij het verhaal en zijn heel mooi getekend.

Het geheim van de voetbalmeiden heeft een zeer aparte schrijfstijl. Je hebt soms het idee dat je een voetbalverslag aan het lezen bent in plaats van een tienerboek. Zo staat er bijvoorbeeld: ‘Het spel golfde een paar minuten op en neer zonder dat er echt mogelijkheden ontstonden’, of ‘ze dreigde om haar tegenstander buitenom te passeren en nam de bal vervolgens razendsnel mee naar binnen’. En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen. Hier moet je van houden.

Er komen veel voetbaltermen in Het geheim van de voetbalmeiden voor, zoals: compact voetballen, dropkick, panna, linies, verbindingsspeler, duels, in het centrum et cetera. Deze termen zijn niet voor elke tiener te begrijpen. Dat is jammer, want zo is het boek eigenlijk alleen maar leuk voor de echte voetbalfanaten.

Het geheim van de voetbalmeiden krijgt drie hartjes, omdat er een leuke verhaallijn inzit. Iedereen herkent die strijd ‘de jongens tegen de meisjes’ wel. Dat komt mooi in het verhaal naar voren. Maar het verhaal is niet echt spannend, het einde is zelfs een beetje voorspelbaar, maar ik kan me voorstellen dat als je een fanatieke voetbalster bent dat je dit boek zeker wilt lezen.

Geheim van… - Het geheim van de voetbalmeiden

1  2  3  4  5

Voor voetballiefhebbers, vanaf 8 jaar.

Luna en Soof willen meedoen met het voetbaltoernooi, maar dat ziet Liam niet zitten. Hij wil geen meisjes in zijn elftal. Dat laten Luna en Soof niet op zich zitten. Tijdens het toernooi moeten Liam en zijn team opeens spelen tegen een gloednieuw elftal…