Recensie: De bijzondere woorden van Gioia RECENSIE

Recensie: De bijzondere woorden van Gioia - Enrico Gialiano​

De bijzondere woorden van Gioia is de debuutroman van Enrico Gialiano. Hij is leraar op een middelbare school en zijn boek is een enorme bestseller in Italië. Begrijpelijk, want is het is in alle opzichten een goed verhaal. Goed geschreven, toegankelijk, boeiend, een tikje mysterieus en filosofisch.

Het boek gaat over Gioia Spada. Een meisje van 17, dat met haar oma (die niet aanspreekbaar is) en moeder en hun spookkat in een vervallen flatje in het noorden van Italië woont. Ze hebben weinig geld te besteden en in de loop van het boek legt moeder het voor de zoveelste keer aan met vader, die drinkt, zijn vrouw slaat en net weer een baan heeft. Gioia wordt nogal aan haar lot overgelaten. De enige volwassene in haar leven aan wie ze echt iets aan heeft is meneer Bove, de leraar filosofie. Elke dag stelt ze hem een vraag, waar hij iedere keer tijd voor maakt en een zinvol antwoord op heeft.

Gioia is eenzaam, ze heeft geen vrienden op school, en haar klasgenoten noemen haar ‘Neverajoy’. ‘Voor de jongens is ze dan ook een object dat mijlenver buiten de radar van aantrekkelijkheid valt.’ Gioia heeft alleen een denkbeeldige vriendin, Tonia Vincenzi. ‘Gelukkig heeft ze Tonia. Ze is niet gek omdat ze met haar praat, ze zou het juist worden als Tonia er op sommige momenten niet was.’

En op een avond ontmoet ze een leuke jongen, Lo. Natuurlijk wordt Gioia verliefd op Lo, ze zoent met hem en ze beleeft haar eerste keer met hem in de avondzon op het dak van een flatgebouw. En dan verdwijnt Lo. Zelfs Gioia denkt even dat Lo net is als Tonia, niet echt.

De titel van het boek is afgeleid van de verzameling van Gioia, bijzondere woorden uit allerlei talen, woorden die in andere talen niet bestaan en daarom onvertaalbaar zijn, die diepe gevoelens omschrijven. Bijvoorbeeld ‘mamihlapinatapai’ een woord van de inheemse bevolking van Vuurland dat betekent elkaar aankijken en zin hebben te kussen zonder dat een van beiden de eerste stap durft te zetten. Wat een prachtige woorden heeft Gioia verzameld en wat een mooi begin van je eigen verzameling van bijzondere woorden. De woorden, maar weinig lezers zullen ze kennen, zijn zo in het verhaal verwerkt dat ze ook passen. Elke keer worden ze uitgelegd, maar nooit voelt het gekunsteld of overdreven aan. Gioia worstelt, zoals pubers eigen is, met haar gevoelens en haar identiteit en de bijzondere woorden geven precies aan wat ze voelt.

De bijzondere woorden van Gioia is een bijzonder, grappig, ontwapenend, intrigerend, hartverscheurend en bitterzoet verhaal. Het gaat over vriendschap en vertrouwen, over verliefdheid en liefde, over groei en ontwikkeling, over volwassen worden. Het gaat over de kracht van woorden, de kracht van vertrouwen en de kracht van herinneringen. Lo heeft een potje met stenen die hem herinneren aan speciale plekken waar hij is geweest. De stenen zijn belangrijk voor hem, ‘ze helpen me om me dingen te herinneren, soms ook om me te herinneren wie ik ben. Waar ik vandaan kom, zeg maar. Ze helpen me de weg terug te vinden …’  Gialiano gaat heel zorgvuldig om met de gevoelens en problemen van zijn hoofdpersonen, hij beschrijft ze vol liefde en respect.

De bijzondere woorden van Gioia leest prettig en vlot. De hoofdstukken zijn niet heel lang, sommige slechts een halve pagina. En die bijzondere woorden, die zijn heel intrigerend. Zoals ook ‘kogarashi’, dat komt uit het Japans en beschrijft dat eerste zuchtje koude wind dat je waarschuwt dat de winter eraan komt. Gialiano weet vanaf de eerste bladzijde tot en met het einde, tot en met zijn dankwoord zelfs, de lezer geboeid te houden. Het einde van het boek is vrij open, maar je durft bijna niet te geloven wat je hoopt. Namelijk dat het goed gaat met Gioia en Lo. Wat een bijzonder en mooi boek!

De bijzondere woorden van Gioia

1  2  3  4  5

De bijzondere woorden van Gioia is een origineel, overrompelend en geestig debuut van de jonge, megapopulaire docent Enrico Galiano. De bijzondere woorden van Gioia is dé hit in Italië met inmiddels meer dan 50.000 verkochte exemplaren. De 17-jarige Gioia is anders dan haar klasgenoten. Ze draagt geen make-up, en haar oude flanellen blouse en kapotte broek zijn écht versleten en gescheurd. Ze houdt van fotograferen (alleen ruggen van mensen, nooit de voorkant) en verzamelt onvertaalbare woorden en zinnen. Gioia heeft één vriendin die eerlijk en onomwonden zegt waar het op staat – helaas bestaat ze alleen in het hoofd van Gioia. Op een avond ontmoet Gioia een jongen, Lo. Met hem kan ze goed praten, ontdekt ze. Maar is hij wel wie hij zegt dat hij is? Enrico Galiano (1977) is docent op een middelbare school in Noord-Italië. Hij zette de Facebookpagina Cose da prof (Lerarenzaken) op, met meer dan tien miljoen views. Voor scholieren organiseerde hij poëzieflashmobs voor en door jongeren. In 2015 stond hij op de lijst van populairste auteurs in Italië.