Recensie: Botsing! RECENSIE

Recensie: Botsing! - Emy Geyskens, Kolet Janssen & Emilie Timmermans

Botsing! Van Emy Geyskens, Kolet Janssen & Emilie Timmermans is een boek uit de Pleister-serie van Clavis. In deze serie worden moeilijke onderwerpen aan de hand van een verhaal en spelletjes bespreekbaar gemaakt. In Botsing! volg je het verhaal van een vader die met zijn auto een botsing maakt tegen een boom. Het verhaal zoomt daarna in op het leven van de kinderen en de moeder. Je ziet dat elk gezinslid anders om gaat met het verdriet en de angst, maar uiteindelijk komt het allemaal weer goed. Na het verhaal volgen er een aantal spelletjes en tot slot kan je nog een interview met een expert lezen. Hierbij vind je verschillende tips over hoe je dit soort onderwerpen het beste met kinderen kunt bespreken.

Botsing! laat zien dat moeilijke onderwerpen goed verpakt kunnen worden en op deze manier bespreekbaar worden gemaakt voor kinderen. Het is erg mooi om in dit boek te lezen dat de kinderen in het verhaal elk op hun eigen manier om gaan met hun verdriet. Hierdoor zullen kinderen zich sneller herkennen in één van de kinderen wanneer zij zoiets vreselijks mee zouden maken. Het verhaal geeft de rauwe realiteit weer, je ziet de vader in het ziekenhuis liggen met blauwe plekken en gips om zijn been. Het is erg sterk dat Emy Geyskens, Kolet Janssen & Emilie Timmermans ervoor hebben gekozen om de realiteit niet rooskleuriger te maken dan dat deze is, maar het realistisch te houden. Hierdoor kunnen kinderen echt kracht putten uit het verhaal in dit boek. Ook ouders/verzorgers die in deze situatie terecht komen, hebben met dit boek een mooi document in handen om beter om te gaan met de emoties die kinderen kunnen hebben na zo'n gebeurtenis.

De tips achterin het boek zijn erg prettig, ze zijn laagdrempelig en ik weet zeker dat je er echt iets aan kunt hebben. De illustraties in dit boek zijn erg gedetailleerd en geven een mooi beeld van de verschillende plaatsen in dit verhaal. Zo zie je de auto van de vader die tegen een boom knalt, het ziekenhuisbed met daarin de vader, de kamers van de twee kinderen en nog veel meer. Hierdoor kunnen kinderen zich herkennen in het verhaal.

Concluderend hebben Emy Geyskens, Kolet Janssen & Emilie Timmermans met Botsing! een heel moeilijk onderwerp bespreekbaar gemaakt door het in een verhaal te verpakken en daarna een aantal spelletjes in het boek te verwerken. De extra tips en achtergrondinformatie van professionals zorgen ervoor dat je als volwassenen beter weet hoe je kinderen kan benaderen wanneer zij dit hebben meegemaakt. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de andere delen uit de Pleister-serie!

Pleister. Botsing! ( Verkeersongeval)

1  2  3  4  5

Een mooi verhaal om de gevolgen van een verkeersongeval in de omgeving van een kind bespreekbaar te maken. Met achteraan achtergrondinformatie, een getuigenis van een verkeersslachtoffer en tips. Voor kinderen vanaf 6 jaar.
    Als Wannes en zijn zus Lily 's avonds in bed liggen, belt een politieagent aan. Papa heeft een auto-ongeval gehad. Wannes en Lily zijn bang en verdrietig. Gelukkig horen ze de volgende dag dat papa weer zal herstellen, al moet hij nog enkele weken in het ziekenhuis blijven. Wannes en Lily verwerken het ongeval elk op hun manier.
    Ieder kind is uniek. In sommige gezinnen wordt iemand ziek. In andere families is ooit iets vervelends gebeurd. En soms is het huishouden zelf gewoon een beetje anders. Pleister maakt al die gevoelige onderwerpen bespreekbaar. Deze boeken bevatten een warm verhaal, een spelletje en een versje of liedje op kindermaat. Maar ook een informatieve bijlage voor volwassenen, met een aangrijpende getuigenis of een interview met een Pleister-expert. Op die manier nodigt Pleister uit tot praten met en begrip krijgen voor elkaar. Want hoe moeilijk sommige dingen ook zijn, een PLEISTER helpt altijd.