Recensie: Op missie naar de zeebodem RECENSIE

Recensie: Op missie naar de zeebodem - Jan Leyssens & Joachim Sneyers

Op missie naar de zeebodem van Jan Leyssens & Joachim Sneyers is het eerste deel in een serie over wetenschappelijke avonturen van Clavis. In dit deel volg je het verhaal van William Beebe & Otis Barton. Zij proberen een manier te ontdekken om dieper in de zee op onderzoek uit te gaan. Ze vinden samen een manier om een speciale diepzeeduikboot te maken, de zogenoemde Bathysfeer. Hiermee gaan ze eerst allerlei testjes doen en daarna diep de zee in en ontdekken ze allerlei nieuwe planten- en diersoorten.

Op missie naar de zeebodem is een perfect boek voor kinderen die nieuwsgierig zijn naar de wereld onder water en hoe deze ontdekt is. In dit boek lees je namelijk het waargebeurde verhaal van twee ontdekkingsreizigers. Op deze manier leer je kinderen ook nog iets van de geschiedenis op een zeer laagdrempelige manier. Op de kaft staat dat het boek geschikt is voor kinderen vanaf 6 jaar, maar ik ben van mening dat Op missie naar de zeebodem ook voor wat jongere kinderen, die meer willen weten van de onderwaterwereld, zeer geschikt. De tekst is namelijk makkelijk te begrijpen en daarnaast geven ook de illustraties de tekst extra kracht.

Het enige minpuntje van dit boek is dat het begint met ‘’…In de jaren twintig van de twintigste eeuw…’’ Dit is voor kinderen erg abstract en zij zullen hierdoor maar moeilijk kunnen begrijpen wanneer dit zich precies heeft afgespeeld. Dit hadden de schrijvers beter kunnen beschrijven aan de hand van referenties, bijvoorbeeld met de zin: ‘’Toen de opa en oma van je opa en oma baby’s waren’’. Hierdoor hebben kinderen eerder door hoe lang het ongeveer geleden is dat dit verhaal zich heeft afgespeeld.

Concluderend hebben Jan Leyssens & Joachim Sneyers met Op missie naar de zeebodem een mooi boek gemaakt over een deel uit de geschiedenis waarin kinderen zeer geïnteresseerd kunnen zijn. Door middel van Op missie naar de zeebodem leren kinderen op een leuke manier meer over de onderwaterwereld. Het eerste deel van de serie over wetenschappelijke avonturen vond ik erg mooi, ik kan dan ook niet wachten tot de andere delen verschijnen!

Wonderwaar. Op missie naar de zeebodem

1  2  3  4  5

Het eerste deel in een serie over wetenschappelijke verwondering. Dromen, durven, denken én doen. Voor onderzoekers vanaf 6 jaar.
    Eind jaren twintig, begin jaren dertig van de negentiende eeuw. De twee onderzoekers William Beebe en Otis Barton kruipen in hun Bathysfeer, een grote stalen bol waarmee ze de diepzee gaan verkennen. Hoe kwamen zij tot die bijzondere uitvinding? En wat vonden ze daar, diep in de zee?