Recensie: Vergeten verleden RECENSIE

Recensie: Vergeten verleden – J.D. Robb

Vergeten verleden is het zestiende boek over inspecteur Eve Dallas. In dit boek krijgt ze te maken met een moordenaar die op jacht is naar jonge mensen om hun te vereeuwigen voor de camera. Eve Dallas probeert er alles aan te doen om deze moordenaar te stoppen. Haar man Roarke krijgt ondertussen schokkende informatie over zijn verleden te horen, waarna hij besluit om de waarheid te achterhalen.

De Eve Dallas-serie van J.D. Robb (een pseudoniem van Nora Roberts) lijkt met elk deel beter te worden! Deel 15 uit de serie was al goed, maar dit zestiende deel is zowaar nog beter. Dat heeft met een aantal dingen te maken. Zo komen in dit deel de vaste karakters in de serie meer naar voren. We leren namelijk in Vergeten verleden veel meer over het verleden van Roarke. Roarke bleef in de afgelopen delen soms nog wat mysterieus. In dit deel zien we een andere, kwetsbare kant van hem en leren we waar hij vandaan komt. Dit zorgt voor een andere dynamiek in het karakter en het zorgt ook voor spanningen tussen Eve en Roarke. Doordat J.D. Robb ervoor gekozen heeft om twee verhaallijnen in het boek te verwerken wordt het verhaal nooit saai. Als de zaak waar Eve aan werkt even vastloopt dan krijgen we meer over de andere verhaallijn te lezen waardoor er continu iets gebeurd.

Ook de verhaallijn over de moordzaak in Vergeten verleden is intrigerend. Er wordt een student gedrogeerd en gekidnapt, vervolgens vermoord en daarna door de moordenaar in een bepaalde positie gezet waardoor de moordenaar het slachtoffer dood kan fotograferen. Deze gruwelijke zaak heeft veel verdachten en als lezer ben je continu aan het meedenken wie de dader zou kunnen zijn. Is het een man of een vrouw? Is het iemand die we al kennen? Telkens word je op het verkeerde been gezet en J.D. Robb weet er op het eind nog een sterkte twist aan te geven, waardoor je met open mond de ontknoping leest. Je blijft tot het eind op het puntje van je stoel zitten.

Wat daarnaast dit boek nog beter maakt dan de eerdere delen is de humor die in dit boek verwerkt zit. Eén van de vaste karakters is Summerset, een bediende en tevens vaderfiguur voor Roarke, met wie Eve het absoluut niet kan vinden (maar stiekem houden ze wel van elkaar). De dynamiek tussen deze twee karakters is geweldig en hun gekibbel zorgt voor veel humoristische momenten, waardoor je af en toe met een glimlach om je lippen dit boek leest.

Vergeten verleden is dus een echte aanrader voor de fans van de Eve Dallas-serie. Ook voor de crime liefhebber is dit boek leuk om te lezen, al zal het voor de nieuwe lezers iets minder leuk zijn om over het gekibbel tussen Summerset en Eve te lezen omdat je de karakters niet zo goed kent. Maar het verhaal zit weer fantastisch in elkaar en ik kan dan ook niet anders dan het boek 5 hartjes geven.

Recensie: Vergeten verleden – J.D. Robb

Eve Dallas 16 - Vergeten verleden

1  2  3  4  5

Na een tip van een persbureau vindt Eve Dallas in een afvalcontainer het levenloze lichaam van een jonge vrouw. Een paar uur daarvoor kreeg het bureau een mysterieus port-folio met professionele foto's van de overledene. De foto's zouden niet hebben misstaan op het cv van elk beginnend fotomodel, behalve dan dat de vrouw geen model was… en dat de foto's werden genomen nadat ze was vermoord.

Dit is het begin van een van de grootste uitdagingen in Eves carrière: de moordenaar is niet alleen heel intelligent en perfectionistisch, hij is ook een gevoelige artiest die onweerstaanbaar blijkt voor vele jonge vrouwen. Hoe kan het ook anders, als hij belooft waar veel meisjes en vrouwen diep in hun hart allemaal naar verlangen: eeuwige jeugd en schoonheid…