Recensie: Eeuwig nacht RECENSIE

Recensie: Eeuwig nacht – Patrick de Bruyn

Mijnheer Adam heeft een paar mysterieuze ongelukken met de auto gehad, welke hij allemaal heeft overleefd. Toch overlijdt hij nadat hij gezond is verklaard onverwachts in het ziekenhuis. Bij de notaris komen zijn twee zoons erachter dat zijn gehele vermogen door Mijnheer Adams nieuwe en jonge vriendin geërfd wordt. Al snel komen de mannen erachter dat er bepaalde dingen niet helemaal in de haak zijn in de relatie, en zetten ze vraagtekens bij de plotselinge dood van hun vader. Eén van de zoons, Jean-Pierre, is schrijver en besluit zijn volgende boek over dit mysterie te schrijven.

Het verhaal klinkt zo best mysterieus, maar het viel erg tegen. In Eeuwig nacht onderzoeken de zoon en kleindochter van mijnheer Adam zijn plotselinge dood, zij denken namelijk dat hij vermoord is. Aangezien het ziekenhuis zijn dood als een natuurlijke dood heeft beschouwd, komt de politie er niet aan te pas. Ze gaan zelf op onderzoek uit naar Michèle Godeau, de twintig jaar jongere vriendin van mijnheer Adams. Telkens geeft Patrick de Bruyn weer een nieuw stukje informatie over de femme fatale. Maar dit gaat erg langzaam, en gepaard met hele lange gesprekken tussen Jean-Pierre en Élise, de kleindochter, die hem helpt met het schrijven van zijn boek.

Het verhaal was niet erg spannend. De lange conversaties tussen Jean-Pierre en Élise over zijn volgende boek zorgen ervoor dat er weinig actie in het verhaal zit en daardoor de spanning mist. Een groot deel van de introductie gaat namelijk over de twijfel of Jean-Pierre, een bekend besteller-auteur, zijn volgende boek wil gaan schrijven over de dood van zijn vader. Er worden veel ouderwetse woorden gebruikt, zoals ‘gehaaid fortuinjaagster’, ‘plausibel’ en ‘opgesoupeerd’. De emoties van de hoofdpersonen werden vrij oppervlakkig beschreven, waardoor je niet echt kon meeleven met ze, ondanks dat het om de dood van hun vader ging. Het verhaal is door de vele conversaties langdradig en daardoor ligt de vaart eruit. Op het eind van Eeuwig nacht was er een kleine twist, maar dit kwam veel te laat.

Eeuwig nacht is niet de eerste thriller van de Vlaamse auteur Patrick de Bruyn, hij heeft er maar liefst 11 geschreven, waarvan een aantal werden genomineerd voor verschillende thrillerprijzen in Vlaanderen en Nederland. Misschien dat één van deze thrillers beter zullen bevallen, maar voor mij is dit boek geen aanrader. De spanning en mysterie zijn ver te zoeken, mede door de lange conversaties, waardoor het verhaal mij niet kon boeien en de schrijfstijl niet aansprak.

Eeuwig nacht

1  2  3  4  5

Na enkele spectaculaire verkeersongevallen overlijdt de oude, exuberante mijnheer Adam totaal onverwacht in het ziekenhuis. Zijn testament onthult oplichting, fraude en een femme fatale die mijnheer Adam in een sluw web van intriges vakkundig heeft gepluimd. Waren de opeenvolgende ongevallen toeval?
    Kleindochter Elise is er van overtuigd dat haar grootvader uit de weg werd geruimd om zijn erfenis sneller buit te maken en vreest dat hij niet het enige slachtoffer is. Voor mijnheer Adam is het eeuwig nacht, maar Elise is vastbesloten elke steen om te draaien om alsnog gerechtigheid te krijgen.