Recensie: Zeven Kleine Criminelen RECENSIE

Recensie: Zeven Kleine Criminelen – Christian Frascella

Zeven Kleine Criminelen is een verhaal over zeven jongens van twaalf jaar, die samen een bank willen overvallen. De leider van de groep, Billo, heeft het plan bedacht en legt dan ook precies uit hoe alles moet gaan gebeuren. Het leven van deze ondeugende jongens uit een Italiaans dorpje krijgt een avontuurlijke wending.

Als lezer kom je soms ietwat ongeloofwaardige situaties tegen, die je Christian Frascella eigenlijk weer vergeeft zodra je jezelf eraan herinnert dat het om twaalfjarige jongetjes gaat. Op die leeftijd mag je nog rondlopen met  grootste plannen. Dat het verhaal zich afspeelt in de leefwereld van kinderen, zie je ook terug in de schrijfstijl. Er worden geen moeilijke woorden of beeldspraak gebruikt. Situaties worden ook beschreven vanuit het perspectief van een kind. Dat is in het begin wel even wennen, vooral het simpele schetsen van situaties kan misschien soms een beetje te zijn. Met name als volwassen lezer kan het moeilijker zijn om je te verplaatsen in die manier van denken.

Wat mooi is om op te merken, is dat Frascellla in Zeven Kleine Criminelen ook echt zeven unieke karakters heeft neergezet. Bij elke jongen merk je eigen karaktertrekjes en verschillen in het doen en laten. Het verhaal zelf speelt zich af in een klein dorpje, waarbij elke persoon die ze tegenkomen of spreken uitvoerig wordt beschreven. Zo krijg je als lezer ook echt het gevoel dat je iedereen uit het dorp kent en word je echt betrokken in het leven van de jongens. Met name als familieliefde wordt besproken weet Frascella ook een emotionele snaar te raken.

De verhaallijn zelf is origineel, maar ook vrij simpel. Dat is iets waar je van moet houden. Er is een bepaalde mate van spanning in het boek, maar niet zo groot dat je bij wijze van spreken niet meer kan stoppen met lezen. Wel is het fijn dat actiescènes op een goed tempo met elkaar worden afgewisseld.

Zeven Kleine Criminelen is een verhaal dat draait om de onvoorwaardelijke vriendschap tussen zeven Italiaanse jongens.

Zeven kleine criminelen

1  2  3  4  5

Zeven twaalfjarige jongens beramen de overval van de eeuw. De leider van de groep, Billo, heeft een plan: 'We leggen het aan met de serveerster uit het café, stoppen een slaappil in de koffie die bestemd is voor de beveiliger van de bank en we worden allemaal rijk!' Aan alles wordt gedacht: neppistolen, bivakmutsen, een vluchtplan en natuurlijk de slaappil. Waar de zeven kleine criminelen echter niet op hebben gerekend is de terugkeer van 'de Mexicaan'.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan