Recensie: De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson RECENSIE

Recensie: De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson – Anstey Harris

Grace Anderson leidt een rustig, voorspelbaar leven, waarmee ze erg tevreden is. Ze is violen- en cellobouwster en heeft haar eigen winkel in Kent (Engeland), waar de achttienjarige Nadia haar in het weekend komt helpen. Ze bouwt niet alleen instrumenten, maar bespeelt ze ook. Muziek is erg belangrijk in haar leven. Daarnaast heeft ze een langeafstandsrelatie met David die in Frankrijk woont. Alles klopt in haar leven… tot een onverwachte wending ervoor zorgt dat alles in het honderd loopt en niets meer was zoals ervoor.

De setting die Anstey Harris in De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson wist te creëren is erg leuk. Het speelt zich zowel af in een klein dorpje in Engeland, in de bruisende stad Parijs als in het Italiaanse stadje Cremona. Door die variatie krijg je echt een vakantiegevoel tijdens het lezen. Anstey Harris is geweldig in de prachtige beschrijvingen van die verschillende steden en streken, die je je levendig kan voorstellen.

Niet alleen de omgeving wordt prachtig beschreven in het boek, maar ook de muziek. Zoals je al van de korte inhoud kan afleiden, is muziek heel erg belangrijk in het leven van Grace Anderson. Ze speelt zelf cello en luistert erg veel muziek. Anstey Harris beschrijft de muziek en de instrumenten prachtig, zelfs voor een leek op het vlak van muziek. Ik ken helemaal niets van muziek of instrumenten, maar ik werd helemaal meegesleurd in de wereld van De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson.

De start van het boek is meteen intrigerend. Grace vertelt over haar relatie met David (wat eigenlijk een affaire is) en je merkt meteen dat er meer speelt dan dat je op het eerste zicht zou denken. Afgaand op de cover en de flaptekst verwachtte ik een lichter verhaal, maar niets is minder waar. Er zit heel wat diepgang in het verhaal en er is ook plaats voor wat zwaardere thema’s.

Grace Anderson is een geweldig personage om over te lezen. Op het eerste gezicht heeft ze haar leven goed voor elkaar, maar hoe verder je leest, hoe meer je over het moeilijke verleden van Grace te weten komt. Dat verleden vertelt veel over de huidige beweegredenen van Grace en geeft haar personage veel karakter en inhoud. Naast Grace zijn er nog heel wat andere geweldige personages in het boek terug te vinden (zoals Nadia en meneer Williams).

De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson van Anstey Harris is een intrigerende roman met prachtige beschrijvingen van Engeland, Parijs, Italië en voornamelijk muziek. Het boek heeft veel diepgang en wordt opgevrolijkt door heel wat leuke personages.

De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

Grace Anderson leidt een tevreden leven, met haar violenwinkeltje in een rustig Engels dorp en een langeafstandsrelatie met David in Parijs. Maar als David een vrouw redt in de Parijse metro en de beelden de wereld over gaan, blijkt hij een dubbelleven de leiden en valt hun relatie uiteen.
    Een levendige heer op leeftijd en een goedgebekte tiener helpen Grace de draad weer op te pakken en schrijven haar in voor een violenbouwwedstrijd in Italië. Grace ontdekt dat ze lang niet zo alleen is als ze dacht, dat een fout niet onoverkomelijk is en dat er meer dan één weg naar geluk bestaat.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox