Recensie: De Zwendelprins RECENSIE

Recensie: De Zwendelprins – Rima Orie

De Zwendelprins vertelt het verhaal van de zeventienjarige Simran, een nieuwsgierig meisje uit een ver land dat de wereld wil zien. Als keukenhulp en wees van de laagste kaste wordt ze in het paleis met de nek aangekeken. Ze droomt ervan om Vaishal, de hoofdstad van Suryan waar de maharadja en maharani  - de opperkoning en opperkoningin - zetelen te verlaten en de rest van de wereld te zien. Als bediende kan ze daar alleen maar over fantaseren, maar op een avond ontmoet ze een prins uit een ver land en wordt ze mee zijn avontuur ingesleurd. Haar wens komt uit, maar het is niet enkel rozengeur en maneschijn: ze moet haar eigen land uitvluchten, dagenlang rijden op de rug van een koppig paard en zich leren te verdedigen tegen soldaten en rovers terwijl ze niet eens kan lezen en schrijven. Gelukkig is Simran Jhaveri zeer koppig en vastberaden, dus geeft ze nooit op en staat sterk in haar schoenen in adellijk en of mannelijk gezelschap. De zwendelprins is een oriëntaals fantasie verhaal met een vleugje cultuur over een jong meisje dat haar weg probeert te vinden in een onbekende wereld en moet bepalen wie ze is – of wil zijn.

Je krijgt eerst een korte inleiding in Simran’s leven als bediende in het paleis. Ze is ongelooflijk nieuwsgierig, bezit een gigantische drang naar avontuur en denkt niet altijd na voordat ze iets doet. Dat werkt zowel in haar voordeel als in haar nadeel, afhankelijk van de situatie. Ze gelooft ook in de goden, dat ze een te vervullen taak heeft en er voor iedereen een uitgestippeld pad is. De Noordse prins deelt niet haar mening en door discussies en conversaties begint ze hem te begrijpen en de waarden en normen waarmee ze is grootgebracht in vraag te stellen en zelf te denken. Ook komt ze erachter dat culturen hard kunnen verschillen. In Fengart, het noorden, kan een vrouw bijvoorbeeld nooit alleen regeren en in Suryan wel. Ze ontmoet veel verschillende soorten mensen van allerlei standen en afkomst en hierdoor krijgt ze beide kanten over de stichting van haar koninkrijk te horen. Ze maakt een zekere mentale evolutie door.

Simran en de prins zijn allebei sterk, vindingrijk en moedig, maar hun verschillende ideologie zorgen voor botsingen en grappige conversaties waar sarcasme aan te pas komt. Een ander personage is Tua, een jong meisje met magische krachten die deel uitmaakt van het gezelschap van de prins, en Bhoomi de boogschutter die altijd een oogje in het zeil houdt.

Het verhaal is vlot maar gedetailleerd geschreven. Het paleis, de gangen en andere kastelen worden zo mooi beschreven dat je het je zo kan inbeelden. De kleur, het materiaal, de omgeving; niets wordt achterwege gelaten. Hierdoor neemt het je meteen mee op een Oosters avontuur.

Een groot pluspunt is de mix van cultuur en fantasie in De Zwendelprins; Rima Orie heeft enkele elementen van de Indische en hindoeïstische cultuur in haar roman verwerkt, zoals klederdracht en eten. Elementen die ook in de realiteit aanwezig zijn geven een realistisch gevoel en het lijkt ‘echter’ en dichterbij. De woordenlijst achteraan is dus een handig hulpmiddel en op deze manier is het boek niet enkel ontspannend maar ook educatief en cultuur verrijkend.

Als debuutroman van de Nederlandse Rima Orie is De Zwendelprins zeker een geslaagd boek. Personages zijn niet wie je denkt dat ze zijn en soms neemt het verhaal een heel andere wending dan verwacht. De spanning in combinatie met de mooie schrijfstijl, volle karakters en meeslepende verhaallijn maken van De Zwendelprins een echte aanrader voor wie van avontuur, spanning, liefde, vriendschap en fantasie houdt.

Recensie: De Zwendelprins – Rima Orie

De Zwendelprins

Rima Orie

17 april 2019

ISBN 9789048846931
    Uitgever Moon
    400 pagina's

Moon

Young Adult

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Als nieuwsgierige keukenhulp is de 17-jarige Simran op de hoogte van de meest kleurrijke verhalen en de smerigste roddels die er in het paleis de ronde doen. Toch is er slechts één verhaal dat zowel haar als de rest van de bevolking van Surya in de ban houdt: de mysterieuze verdwijning van de kroonprins. Tot er, twintig jaar na zijn verdwijning, een prins uit het Noorden bij het paleis verschijnt met de belofte de kroonprins terug te vinden. Zal het deze mysterieuze prins lukken? Of heeft zijn bezoek een heel ander doel?