Recensie: Het oude Griekenland RECENSIE

Recensie: Het oude Griekenland – Jonathan W. Stokes

Het oude Griekenland is het tweede deel van de serie Handboek voor historiehoppers van Jonathan W. Stokes, met de geweldige illustraties van Xavier Bonet. Dit boek is, net als het eerste deel, een boek uit de toekomt dat is gevonden voor een pizzeria. Je leert hoe je kunt tijdreizen naar Griekenland en hoe je in deze periode kan overleven. Hoe voer je oorlog? Waar kun je het beste eten? En nog veel meer. Inclusief recensies van allerlei bezienswaardigheden om je tripje geweldig te maken!

Het oude Griekenland is een boek vol met humor. Zo begint het met een aansprakelijkheidsclausule van de BV die het boek heeft uitgegeven om te voorkomen dat je je geld terug wilt eisen of een rechtszaak gaat aanspannen wanneer je het reisje niet zult overleven. Hiermee is de toon voor de rest van dit boek gezet en zul je, naast veel leren, enorm veel lachen. Dit boek is, net als het eerdere deel, een mooi voorbeeld van het feit dat geschiedenis niet saai en stoffig hoeft te zijn. Na het lezen van dit boek zul je veel meer weten van de mensen die leefden in deze tijd en aan hoe onze beschaving is ontstaan. Het enige nadeel aan dit boek is dat het soms erg grote sprongen in de tijd maakt. Zo lees je iets over het ontstaan van de marathon en opeens lees je een verhaal uit 1904 over een marathon. Maar aan de andere kant, hierdoor leer je ook weer hoezeer de geschiedenis invloed heeft op allerlei dingen die wij nu in ons leven ook kennen.

Het oude Griekenland bevat veel mooie illustraties, sommige zijn klein maar er zijn ook grotere illustraties te vinden in dit boek. De illustraties verduidelijken de tekst en zeker wanneer er kledingvoorschriften worden beschreven, zijn deze illustraties onmisbaar. Ook bevat het boek regelmatig een klein landkaartje waarop is aangegeven over welk deel van de wereld je op dat moment iets leest. Daarnaast begint elk hoofdstuk met een mooi omkaderde pagina waardoor duidelijk is dat er een nieuw hoofdstuk volgt. Ook zijn er voetnoten toegevoegd voor extra uitleg.

Concluderend heeft Jonathan W. Stokes met Het oude Griekenland een prachtige aanvulling gemaakt op de serie Handboek voor historiehoppers. Een geweldig hippe manier om iets te lezen over de geschiedenis waarvan je ook nog iets zult leren!

Handboek voor historiehoppers 2 - HET OUDE GRIEKENLAND

1  2  3  4  5

Het oude Griekenland is een supergrappige gids in de verhalende non-fictieserie Handboek voor historiehoppers van Jonathan W. Stokes, met illustraties van David Sossella. Vol toffe infographics, handige feiten en slimme tips, geschikt voor nieuwsgierige lezers van 9 jaar en ouder.

Kom genieten op de Griekse eilanden. Deze gids barst van de handige weetjes, zoals alle huwelijken van Zeus (spoiler: hij datet alleen familieleden) en de presentielijst van het Perzische leger. Check het patiëntendossier van Alexander de Grote, en bezoek een van de negentien Alexandrieës. Je wist nog nooit zoveel over het oude Griekenland!