Recensie: Daans wereld 2 - pas op: kan irriteren RECENSIE

Recensie: Daans wereld 2 - pas op: kan irriteren – Jonathan Meres

Na Daans wereld: pas op: bevat grappen is Daan terug voor een nieuw avontuur. Daans wereld 2 - pas op: kan irriteren begint als Daan een droom heeft waarin hij zonder kleren bij de kassa van de supermarkt staat. Dat voorspelt niet veel goeds voor de rest van de dag, helemaal niet als hij tijd door moet brengen met zijn irritant perfecte neefje en nichtje. Om nog maar te zwijgen over de gênante foto van hem die op Facebook is beland. En dan willen zijn broertjes ook nog eens een hond. Allemaal erg irritant volgens Daan, en daarom moet hij wraak nemen.

Daans wereld is een hilarisch herkenbaar boek (meestal dan, want als het goed is lopen we niet echt allemaal naakt in de supermarkt). Het boek zit vol grappige gebeurtenissen, spannende geheimen en leuke avonturen. Jonathan Meres heeft een hele leuke, vlotte schrijfstijl, waardoor het boek superleuk is om te lezen. De avonturen van Daan helpen daar natuurlijk ook bij.

Een minpunt aan het boek is dat de avonturen wel een beetje braaf blijven. Alles is leuk bedacht en Daan overtreedt de regels ook wel een beetje, maar er zijn veel ergere dingen die een jongen van dertien kan doen. De gebeurtenissen passen wel allemaal goed in het verhaal, dus het is verder niet erg storend.

De personages in Daans wereld maken dit ook weer helemaal goed. Alle personages zijn herkenbaar, maar toch uniek. De puberende Daan kan zich enorm irriteren aan alles wat zijn familie, en met name zijn jongere broertjes, doet. De broertjes van Daan zijn allebei leuke personages op hun eigen manier, de een wat naïef, de ander erg geleerd. De oom en tante van Daan zijn zo overdreven dat ze automatisch grappig worden en de opa van Daan is supercool.

De leuke illustraties van Donough O’Malley zijn een mooie aanvulling op het boek, want zo kun je je echt voorstellen waar Daan het over heeft. Ze zorgen voor de nodige humoristische afleiding en tegelijkertijd vullen ze het verhaal prachtig aan. De cover doet een beetje denken aan Het leven van een loser en fans van deze boeken zullen dit boek zeker ook leuk vinden. Daan is ook niet bepaald populair en hij voelt een beetje achtergesteld bij zijn rijke, slimme neefje en nichtje en dat leidt tot grappige momenten.

Daans wereld is een aanrader voor fans van Het leven van een loser en iedereen die van grappige boeken houdt. Het boek is herkenbaar, leuk en spannend. Het zit vol avonturen en heeft leuke illustraties. Daan, zijn coole opa, grappige broertjes, opscheppende tante en alle andere personages geven het boek echt vorm. Daans wereld 2 - pas op: kan irriteren van Jonathan Meres is echt een superleuk, hilarisch boek.

Daans wereld 2 - Pas op: kan irriteren!

1  2  3  4  5

Deel 2 in deze populaire serie. Wordt het leven ooit wat minder oneerlijk voor Daan?

Daan wist dat het weer zo'n dag was toen hij wakker werd en merkte dat hij bij de kassa van de supermarkt stond… zonder kleren aan.

Oké, het is maar een rare droom. Maar zou die ook iets zeggen over wat Daan te wachten staat? Over een pijnlijke foto op Facebook? Over wraak? En zeg niets tegen Daan over perfecte neefjes, met perfecte manieren en perfecte cijfers… Het is allemaal zo mega-irritant!

Voor lezers van Het leven van een loser, Dagboek van een muts en Nurdius Maximus.