Recensie: Het meisje met de leica RECENSIE

Recensie: Het meisje met de Leica – Helena Janeczek

Het meisje met de Leica is Gerda Taro, de eerste vrouw die als fotograaf in oorlogsgebieden werkte. In deze biografische roman vertelt schrijfster Helena Janeczek het verhaal van Gerda Taro door de ogen van drie mensen die dicht bij haar stonden: Willy Chardack, Ruth Cerf en Georg Kuritzkes.

Het voorwoord en nawoord zijn beide een aanvulling van informatie aan de hand van foto’s van of door Gerda Taro. Dit wordt echter zonder introductie gedaan zodat je meteen midden in een verhaal valt met veel te weinig achtergrondinformatie. Op zich wel een originele manier van een voor- en nawoord maar in dit geval schept het vooral verwarring en is het, met name het voorwoord, geen prettige manier om met het boek te beginnen.

De hoofdstukken van Willy Chardack, Ruth Cerf en Georg Kuritzkes zijn wat meer samenhangend. Maar ook hier val je steeds midden in een verhaal en duurt het even voordat het duidelijk wordt waar het verhaal naartoe gaat. Er worden veel onaangekondigde tijdssprongen gemaakt die niet bijdragen aan de samenhang van het verhaal. Er wordt steeds het stuk van het leven van de verteller beschreven met daarin de herinneringen aan Gerda die naar boven komen. Omdat het stuk van Willy en Georg wat langer na het overlijden van Gerda spelen en omdat ze Gerda langer gekend hebben is het verhaal nog meer onsamenhangend en van de hak op de tak. Vooral bij Willy, als eerste hoofdstuk/deel, maakt dit dat het lang duurt voordat je in het verhaal van Het meisje met de Leica komt.

De schrijfstijl van Helena Janeczek is wel erg aangenaam. Als je eenmaal de draad van het verhaal te pakken hebt kun je hier ook eindelijk aandacht voor hebben. De manier waarop ze vanuit het oogpunt van Willy, Ruth en Georg het verhaal van Gerda vertelt is origineel en geeft een bijzondere invalshoek aan het leven van Het meisje met de Leica. Naast dat het verhaal van Gerda Taro wordt verteld geeft het boek ook een mooie en leerzame inkijk in het leven in de jaren vlak voor de Tweede Wereldoorlog. De angst, ongelijkheid en honger maar zeker ook de overlevingskracht van de personages in dit verhaal is bewonderingswaardig en inspirerend.

Het meisje met de Leica is echt een boek voor de liefhebber van biografische romans en de tijdsgeest van vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Niet het meest toegankelijke boek maar zeker de moeite waard om te lezen.

Het meisje met de Leica

1  2  3  4  5

Winnaar Premio Strega 2018. Winnaar Premio Bagutta 2018. Shortlist Premio Campiello 2018. Een bijzonder historische roman over de eerste vrouwelijke oorlogsfotografe: Gerda Taro, de vrouw achter de schuilnaam Robert Capa. Gerda Taro was de eerste vrouw die als fotografe in oorlogsgebieden werkte. In 1937, op de dag dat ze zeventwintig jaar zou worden, stierf ze aan het front tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Helena Janeczek brengt Gerda Taro op unieke wijze tot leven. Aan de hand van haar foto's schetst Janeczek een weergaloos portret van een bijzondere vrouw en haar nimmer aflatende strijd tegen het fascisme. In 1933 verspreidt ze als jonge twintiger antinazipropaganda in haar woonplaats Leipzig. Ze wordt opgepakt, maar weet een jaar later te vluchten naar Parijs. Daar ontmoet ze fotograaf Endre Friedmann. Hij wordt hopeloos verliefd, en leert haar zijn Leica-camera te gebruiken. Ze besluiten om hun foto's te publiceren onder de schuilnaam Robert Capa.