Recensie: In de tuin RECENSIE

Recensie: In de tuin - Noëlle Smit

In de tuin van Noëlle Smit is een kijkboek over een moestuin. Over wortels planten, tomaten plukken. Over aardbeien en radijsjes. Kortom over alles wat er te doen en te ontdekken is in de tuin, het hele jaar door. Het hoofdpersonage is een klein, blond meisje. Samen met haar moeder en haar vriendinnetje neemt ze ons mee naar hun moestuin.

Het kinderboek bestaat uit 24 pagina’s. Elke dubbele pagina behandelt een maand. Met eenvoudige zinnen beschrijft de auteur wat er tijdens die maand gebeurt in de moestuin. Zo lezen we bij de maand maart ‘De lente komt eraan. Kijk, de eerste krokussen!’. Deze tekst gaat helaas gepaard met een grote tekening van een regenbui en de natte moestuin. Dat is niet het eerste waaraan een kind denkt wanneer het gaat over de lente. Geef nu toe, wie denkt er niet automatisch aan de zon bij het woord lente?

De illustraties in In de tuin spelen de hoofdrol in het boek. Het zijn kleurrijke prenten die eerder doen denken aan kleine waterverfschilderijen die thuishoren in een kadertje aan de muur. Ik denk dat de afbeeldingen met momenten iets te abstract of te weinig gedetailleerd zijn voor bijvoorbeeld een vierjarige kleuter. De illustraties roepen ook een zeker gevoel van nostalgie op. Kleuters zullen dit niet zo ervaren maar het zorgt ervoor dat dit boek gewaardeerd kan worden door volwassenen. Hierdoor begrijp ik waarom het boek een aanrader voor ‘groot en klein’ wordt genoemd.

Bij het lezen van de titel en achterflap van In de tuin verwachtte ik me aan een boek met tips en tricks om met je kinderen aan de slag te gaan in de moestuin. Ik hoopte om samen met mijn kinderen te ontdekken wat er iedere maand in de moestuin gebeurt en om te weten te komen wat wij daarvoor konden doen. Helaas bleek het boek helemaal niet te beantwoorden aan mijn verwachtingen. Er staat amper tekst in en de illustraties doen me denken aan kunst. Op zich kan kunst zeker goed zijn maar ik zou het dan toch combineren met enkele extra zinnen tekst. Nu moet je ervoor zorgen dat je als ouder genoeg kennis hebt over de moestuin om een begeleidend verhaal bij de prenten te vertellen.

In de tuin van Noëlle Smit kon me uiteindelijk maar matig bekoren. Als voorleesboek zou ik het niet aanraden. Ben je echter op zoek bent naar een eenvoudig boek over wat er, tijdens de vier seizoenen, allemaal in de moestuin te ontdekken valt dan is dit boek eventueel geschikt.

Recensie: In de tuin - Noëlle Smit

In de tuin

1  2  3  4  5

Van tomaten, courgettes en sla tot druiven en aardbeien: het blijft leuk om je eigen groente en fruit te kweken. In dit kleurrijke en inspirerende prentenboek is een moestuin door het jaar heen te volgen, van januari tot december. Welk seizoen het ook is, in de tuin valt altijd van alles te doen en te ontdekken!

Noëlle Smits liefde voor de moestuin spat van de bladzijden en werkt aanstekelijk, of je nu wel of geen groene vingers hebt.