Recensie: Het ontrafelen van het leven RECENSIE

Recensie: Het ontrafelen van het leven – Julie Yip-WIlliams

Het ontrafelen van het leven vertelt het bijzondere en ontroerende verhaal van Julie Yip-Williams. Blind geboren in Vietnam ontsnapte ze als baby ternauwernood aan de dood. Samen met haar familie vluchtte ze later in een gammel bootje voor de oorlog en kwam ze terecht in Amerika. Hier leek het leven haar toe te lachen. Dankzij een operatie kon ze weer gedeeltelijk zien en ging ze rechten studeren aan Harvard University. Ze trouwde met haar grote liefde Joshua en kreeg 2 dochters, Mia en Isabelle. Totdat het noodlot toesloeg en ze op 37-jarige leeftijd de diagnose terminale darmkanker kreeg.

Julie Yip-Williams neemt de lezer in Het ontrafelen van het leven mee in haar bijzondere leven. Van begin tot eind vertelt ze over de vele uitdagingen waar ze mee te maken kreeg, maar ook over alle mooie momenten en herinneringen. Gebeurtenissen die haar hebben getekend, maar haar nooit hebben tegengehouden het beste uit zichzelf te halen. Het verhaal begint met een voorwoord van Julie Yip-Williams uit februari 2018. De maand voordat ze stierf. Met één boodschap, die ook gedurende de rest van het verhaal terugkomt, drukt ze de lezer met de neus op de feiten en zet ze je aan het denken over onze sterfelijkheid: ‘lééf je leven, vrienden’.

In de ruim 400 pagina’s die volgen, gaat ze de strijd aan met de tumoren die haar lichaam langzaam kapot maken. Ze neemt je mee in de wereld van de ziekenhuisbezoeken, onderzoeken, scans, resultaten en de lastige keuzes die daarbij om de hoek komen kijken. Van de keuze voor bepaalde behandelingen tot Chinese kruidendokters en andere alternatieve geneeswijzen. Haar kracht om te vechten en alles op alles te zetten - niet alleen voor zichzelf, haar man en kinderen, maar voor iedereen -  gaat als een rode draad door het verhaal.

“Ik vecht voor mijzelf, voor mijn gezin, voor de boodschap dat mijn oorlog tegen kanker voor jullie allemaal is, voor de mensheid, voor de ongelooflijke kracht waartoe wij allemaal in staat zijn. Met ditzelfde beeld voor ogen wil ik iedereen die voor uitdagingen staat die ervoor zorgen dat je het liefst in de duisternis wilt vallen, ertoe aanzetten om óók te vechten; want ook jullie zijn een deel van de mensheid, en jullie gevecht doet ertoe, geeft mij en anderen kracht wanneer we wankelen.” - Julie Yip-Williams

Afgewisseld met verhalen over haar jongere jaren en haar fijne huidige leven met haar man en kinderen, krijg je als lezer een compleet beeld van deze vrouw. Het boek is opgedeeld in jaren, vanaf het moment dat ze de diagnose in 2013 kreeg, tot het laatste ontroerende nawoord van haar man, Joshua Williams, in juni 2018, bijna 3 maanden na haar overlijden. De schrijfwijze leest prettig weg en houdt de vaart in het verhaal en waar nodig legt ze dingen uit. Verwacht geen zielig verhaal, maar juist een prachtige reis van iemand die meer mee heeft gemaakt dan veel anderen ooit zullen meemaken. Het is dan ook geen opstapeling van ellende, maar een rond verhaal waar je kracht uit kunt halen.

Het ontrafelen van het leven van Julie Yip-Williams is een ontroerend verslag van een bijzonder sterke vrouw. Direct vanaf het begin word je meegenomen in haar leven en dat laat je geen moment meer los. Het zet je aan het denken over je eigen sterfelijkheid en die van je omgeving. Het ontrafelen van het leven is niet alleen een buitengewoon verhaal, maar spoort je ook aan alles uit het leven te halen wat erin zit.

Het ontrafelen van het leven

1  2  3  4  5

Dat Julie Yip-Williams haar kindertijd overleefde is een wonder. Ze werd blind geboren in Vietnam en ontsnapte ternauwernood aan de dood. Samen met haar familie vluchtte ze later in een gammel bootje voor de oorlog en belandde in Amerika. Daar leek het tij te keren. Dankzij een operatie kon ze weer gedeeltelijk zien, ze ging rechten studeren aan Harvard University, werd verliefd, trouwde en kreeg twee dochtertjes. Tot ze plots op 37-jarige leeftijd de diagnose terminale darmkanker kreeg. Toen begon voor de jonge moeder een heel andere reis.
    Het ontrafelen van het leven is een ontwapenend verhaal over veerkracht. Een diepmenselijk en ontroerend verslag over moeder-zijn, het huwelijk, immigratie, ambitie, liefde, rouw, jaloezie, troost, en vooral: het wonder van het leven.