Recensie: De kattenboot RECENSIE

Recensie: De kattenboot – Hieke van der Werff

De kattenboot van Hieke van der Werff & S.K.Y. van der Wel is een boek over Vera en haar vriendin Lizzy die op poezen gaan passen. De poezen verblijven in een boot en het blijken er al snel veel meer te zijn dan de meiden eerst dachten. Als één van de poezen ontsnapt door een openstaand raampje schakelen ze de hulp in van de vader van Vera. Lukt het hen om alle poezen op tijd op de boot te krijgen?

De kattenboot is een boek dat is geschreven op Avi niveau eind 4. Deze verhalen blijven vaak wat aan de oppervlakte en hebben meestal geen diepgaand verhaal. Daarin is De kattenboot echter anders, het verhaal is namelijk echt spannend en er zit diepgang in doordat alles niet vanzelf gaat. Zo is het boek niet alleen een verhaal over twee meisjes die graag op poezen passen, maar is het ook écht spannend wanneer één van de poezen ontsnapt. Dit spannende deel duurt een aantal hoofdstukken waardoor je door wilt blijven lezen om te ontdekken of het gelukt is om deze poes op tijd te redden. Dat maakt dit boek ook geschikt om voor te lezen aan wat jongere kinderen. Daarnaast is het lettertype speciaal ontwikkelt voor kinderen met dyslexie, zodat ook zij makkelijk kunnen genieten van dit verhaal. Ook is het boek relatief dun, waardoor het veel kinderen zal aanspreken die niet veel van lezen houden. Dit boek is dan voor hen goed te behappen en is snel uit. Dit zal hen motiveren om meer te gaan lezen.

De kattenboot is geschreven in tegenwoordige tijd wat altijd prettig leest voor kinderen. Zij worden dan extra gegrepen door het verhaal.

De kattenboot bevat heel veel illustraties. Zo krijg je als lezer een goed beeld van de boot waarop dit verhaal zich afspeelt. De illustraties zijn erg mooi en lijken uit een tekenfilm te komen. Ook lees je regelmatig iets over een bepaalde poes en kan je deze in de illustraties terug vinden. Zo wordt het vinden van de desbetreffende poes een soort zoekspelletje.

Concluderend hebben Hieke van der Werff & S.K.Y. van der Wel met De kattenboot een mooi en spannend verhaal geschreven over twee meiden die op poezen gaan passen. Wanneer het toch te moeilijk blijkt te zijn schakelen zij de hulp in van hun vader en wordt het boek spannend.

Hoera, ik kan lezen! - De kattenboot

1  2  3  4  5

Vera gaat op poezen passen.