Recensie: Kepler62 deel 2 – De lancering RECENSIE

Recensie: Kepler62 deel 2 – De lancering - Bjorn Sortland en Timo Parvela

Marie is de dochter van een poeprijke wapenhandelaar. Ze krijgt thuis, in een enorm kasteel, privéles, omdat haar vader bang is dat ze zal worden ontvoerd. Marie verlangt naar een ander leven, weg van de eenzame dagen met twee bejaarde bedienden in een kasteel. Nadat ze een paar nerdvrienden heeft betaald om de onmogelijke game Kepler 62 uit te spelen, krijgt ze een mysterieuze boodschap. Een uitnodiging om mee te gaan op expeditie naar de ruimte.

Dit is het tweede deel in de Kepler62-serie. In deel 1 hebben we kennis gemaakt met de broers Ari en Joni, die ook een uitnodiging voor een expeditie naar de ruimte hebben ontvangen. En in deel 2 lezen we het verhaal vanuit Marie. Een meisje waar je gelijk sympathie voor krijgt. Ze is bijna altijd alleen. Haar vader is altijd aan het werk. En de twee stokoude bedienden die haar gezelschap moeten houden, kunnen haar gestolen worden. Eigenlijk heeft ze helemaal geen familie waar ze op terug kan vallen. “Heel mijn familie is achterbaks, hebzuchtig en slecht. Ze bedienen zich rijkelijk. Hebben over de hele wereld dood-en-begrafenisfabrieken gebouwd. Ze profiteren van oorlogen en rotzooi. Produceren wapens die tanks, onderzeeërs en vliegtuigen opblazen. Van die troep waardoor kinderen armen en benen en ouders verliezen. Wilhelm Vallvik Wapenfabriek nv. Dat is mijn familie. Wij zijn het ook die onder andere de bekende KTA-raketten hebben ontwikkeld.”

Kepler62 deel 2 – De lancering is geschreven door de Noorse auteur Bjorn Sortland en de Finse auteur Timo Parvela. De auteurs hebben de mysterieuze sfeer goed gevangen in dit boek. Het vertelt het niet te doorgronden avontuur van Kepler62, een zonnestelsel met vijf planeten, die misschien leefomstandigheden hebben vergelijkbaar met die van ons. Kinderen zullen dit boek beleven als een spannend avontuur. Het reizen naar een andere planeet is iets wat tot de verbeelding spreekt. En Sortland en Parvela hebben dit magische, ongrijpbare fantastisch verwoord.

Het boek is moeilijk weg te leggen, want je wordt getriggerd om verder te lezen. In ieder hoofdstuk stijgt de spanning. Dit hebben de auteurs heel mooi opgebouwd. Marie heeft ernstige twijfels over de gang van zaken. Door de levendige schrijfstijl is het alsof je het verhaal ook daadwerkelijk vanuit Marie beleeft.  “Opeens krijg ik het gevoel dat we opgesloten zitten in een gevangenis. Ook al is de regering onze vriend… Er zit een griezelig kantje aan dit verhaal. Ik weet niet eens met hoeveel we zijn.”

De illustraties in Kepler62 deel 2 – De lancering zijn van Pasi Pitkänen. Hij heeft de sfeer goed gevangen in zijn stripachtige kleurenillustraties. De illustraties zijn rijkelijke en prominent aanwezig. Dat maakt dit boek ook zeker aantrekkelijk voor minder gretige lezers vanaf 9 jaar. Het heeft een goede afwisseling tussen tekst en illustraties. Het boek zelf heeft een handzaam formaat en het bestaat uit 25 hoofdstukken, die niet te lang zijn.

Het mysterieuze en duistere avontuur stopt op een spannend punt. Het verhaal heeft een open einde, waardoor je zeer zeker deel 3: De reis gaat lezen. Stoppen met lezen is geen optie.

Kepler62 2 - De lancering

1  2  3  4  5