Recensie: Ik drink niet meer RECENSIE

Recensie: Ik drink niet meer – Loïs Bisschop

Het leven van Loïs Bisschop bestaat voornamelijk uit feesten met veel drank en drugs. Ze drinkt elke dag wel alcohol en heeft vaker overdag wel dan geen kater. Als ze op haar 28e ’s middags over straat zwalkt met de zoveelste kater van die week, beseft ze dat dit niet normaal is en dat ze iets moet veranderen. Op eigen kracht besluit ze af te kicken van haar alcoholverslaving. Zal haar dit lukken?

Vijf jaar geleden debuteerde Loïs Bisschop met haar boek Ik ben Loïs en Ik drink niet meer. In deze geactualiseerde versie beschrijft ze ook hoe ze de vijf jaar na het afkicken heeft beleefd.

In zes hoofdstukken vertelt Bisschop haar verhaal. Elk hoofdstuk bestaat uit korte fragmenten die onderbroken worden door een sterretje. Aan deze structuur moet je in het begin even wennen. Je leest namelijk als het ware een lang hoofdstuk dat af en toe door het sterretje onderbroken wordt. Daardoor voelt het als een lange lap tekst waarin veel verteld wordt, terwijl dat eigenlijk niet het geval is. Dat is in het eerste hoofdstuk even wennen en daarna leest het boek als een trein.

Op een rauwe en eerlijke manier neemt Bisschop haar lezers mee in haar leven. Ze vertelt hoeveel ze dronk, hoe ze zich daarbij voelde, welke invloed haar omgeving had en welke gevolgen dit uiteindelijk voor haar had. Knap hoe ze dit op papier heeft weten te zetten. In het hele boek is die kenmerkende, open schrijfstijl te vinden. Na dit open begin laat ze zien hoe het afkicken is verlopen. Ook daarbij spaart ze zichzelf niet. Dat zorgt ervoor dat je een soort respect voor haar ontwikkelt. Aan de ene kant snap je niet dat ze zoveel heeft gedronken en dat ze zich daarbij prettig voelde, maar aan de andere kant is het enorm knap dat ze zelf besloten heeft om te gaan afkicken en dat ze daarbij heel rigoureus te werk is gegaan. Het is maar de vraag of iedereen zo sterk in zijn of haar schoenen kan staan tijdens zo’n afkickproces.

De toevoeging van Ik drink niet meer ten opzichte van haar vorige boek is met name het hoofdstuk Vijf jaar later. Bisschop vertelt hierin in het kort hoe het haar de afgelopen jaren is vergaan en welke lessen ze geleerd heeft. Die deelt ze op het laatst in haar twaalf-stappen-plan naar een nuchter leven. Knap verhaal!

Ik drink niet meer

1  2  3  4  5

'Ik wil het echte leven, zonder filter, zonder verdoving.'

Loïs Bisschop leidt een wild studentenleven met veel ruige uitgaansavonden vol drank en drugs. Op haar achtentwintigste wankelt ze 's middags over straat met haar zoveelste kater die week en beseft ze dat het niet normaal is. Ze besluit op eigen kracht af te kicken, maar stuit op onbegrip van haar omgeving. Het valt toch allemaal wel mee: een black-out krijgen of op de spoedeisende hulp belanden kan de beste overkomen, toch?

Weet Loïs nuchter te blijven ondanks de vanzelfsprekendheid van alcohol in ons leven en het verslavingsstemmetje in haar hoofd? En ondanks de vele saboteurs die dingen zeggen als: ga toch weer drinken, dan ben je veel leuker. In deze geactualiseerde editie van Ik drink niet meer beschrijft Loïs op rauwe en hilarische wijze zowel de inzichten die ze tijdens haar afkickproces heeft opgedaan, als de nodige anekdotes uit de tijd van haar alcoholverslaving. Inclusief Loïs' twaalf beste tips om af te kicken en nuchter te blijven!

Loïs Bisschop (1985) is afgestudeerd met een documentaire over haar afkickproces. In 2014 debuteerde ze met Ik ben Loïs en ik drink niet meer. In deze nieuwe editie beschrijft ze hoe ze de vijf jaar na het afkicken heeft beleefd.