Recensie: Eend en Pinguïn zijn geen vrienden RECENSIE

Recensie: Eend en Pinguïn zijn geen vrienden – Julia Woolf

Eend en Pinguïn zijn geen vrienden is een prachtig prentenboek van Julia Woolf. Je volgt het verhaal van Sara en Nora en hun favoriete knuffels Eend en Pinguin. Sara en Nora zijn beste vriendinnen en spelen veel samen. Maar hun knuffels daarentegen zijn niet zulke goede vrienden, of zou het toch nog goed komen wanneer ze wat meer tijd met elkaar doorbrengen?

Eend en Pinguïn zijn geen vrienden begint met het voorstellen van de personages. Je ziet over de twee pagina’s Sara en Nora staan met daarbij hun eigen lievelingsknuffel. Hierdoor zie je direct welke knuffel bij welk kind hoort en weten de kinderen direct over wie het boek gaat. Vervolgens lees je dat Sara en Nora allerlei dingen samen gaan doen. Hun knuffels zijn hier steeds bij maar die kunnen het niet zo goed met elkaar vinden. Ze doen onaardig tegen elkaar en dit zorgt voor een mooi gesprek dat je kunt voeren over hoe je met elkaar om hoort te gaan. Daarnaast zou je met kinderen een gesprek kunnen voeren over hoe Sara en Nora ervoor zouden kunnen zorgen dat Eend en Pinguïn wel vriendjes zouden kunnen worden.

Eend en Pinguïn zijn geen vrienden is een prentenboek zoals deze hoort te zijn. De platen zijn groot en gedetailleerd en de tekst is klein. Het zijn vooral de prenten die in dit boek het verhaal vertellen. De prenten zijn erg mooi en lijken door middel van krijt te zijn gemaakt. Het boek zal kinderen erg aanspreken omdat Sara en Nora allerlei dingen doen die kinderen ook zullen doen met hun vriendjes, zoals spelen in de zandbak, schilderen en nog veel meer. Tijdens al deze activiteiten zie je dat Eend en Pinguïn ook meedoen maar dan op de verkeerde manier. Zo maken ze elkaars zandkasteel kapot en verven ze elkaar onder.

Wat fijn is aan Eend en Pinguïn zijn geen vrienden is dat het is geschreven in de tegenwoordige tijd. Hierdoor lijkt het verhaal zich daadwerkelijk af te spelen wanneer je gaat voorlezen en zullen de kinderen gemotiveerd zijn om te luisteren naar het verhaal.

Als extraatje zie je aan de binnenkant van de kaft allerlei kleine illustraties van zowel Eend als Pinguïn die elkaar plagen.

Concluderend heeft Julia Woolf met Eend en Pinguïn zijn geen vrienden een prentenboek met prachtige platen gemaakt over omgaan met elkaar en hoe het juist niet moet.

Eend en Pinguïn zijn geen vrienden