Recensie: Frankenstein RECENSIE

Recensie: Frankenstein – Maria Postema en Mary Shelley

Mary Shelley’s Frankenstein is het klassieke verhaal over Victor Frankenstein die uit delen van dode mensen een ‘monster’ creëerde. Het boek werd in 1816 voor het eerst anoniem uitgegeven, maar in 1831 bracht Mary Shelley verbeteringen erin aan en werd het opnieuw uitgegeven, deze keer wel onder haar naam. Maria Postema heeft nu voor de ‘Blossom Books wereldklassiekers-lijn’ een hervertelling geschreven.

Bij Frankenstein denken de meeste mensen aan het grote, groene monster met schroeven in zijn hoofd. Maar dat is niet het verhaal dat Mary Shelley in 1816 opschreef. Dat verhaal gaat over de ambitieuze wetenschapper Victor Frankenstein, die een levend wezen weet te creëren. Zijn schepping, het "monster”, voelt zich in de steek gelaten door zijn maker en begint dood en verderf te zaaien – uit wanhoop.

De jonge Zwitserse wetenschapper Victor Frankenstein wil leven en schoonheid creëren en experimenteert er lustig op los met delen van lijken. Tot zijn eigen verbazing lukt het hem uiteindelijk om zijn creatie leven te geven, maar als dan blijkt dat het wezen er afzichtelijk uit ziet en zich heel primitief gedraagt, schrikt hij zich rot en verjaagt hij het ‘monster’. Opgejaagd komt het monster bij een familie terecht, die niet oordeelt en hem min of meer opvoedt. Zo leert hij ook praten. Hij ontmoet Victor weer, wanneer deze op het punt staat om te trouwen met zijn verloofde Elizabeth. Het ‘monster’ vraagt Victor ook voor hem een bruid te maken, want hij is eenzaam en ongelukkig. Victor doet dit, maar realiseert zich dan dat hij wederom bezig is een monster te maken en daarom doodt hij de bruid van het monster. Uit wanhoop, verwarring en zeker ook uit wraak besluit het monster Elizabeth te vermoorden…en allen die Victor lief heeft.

Mary Shelley was de vrouw van de Engelse dichter Percy Shelley. Het verhaal werd geschreven tijdens een logeerpartij, waarbij de gasten elkaar ter vermaak horror verhalen gingen vertellen. Het verhaal valt onder het genre van de gothic novel en in de 19e eeuw waren dit soort ‘horror’ verhalen heel populair. Het verhaal van Frankenstein is al vele malen verteld én verfilmd, maar deze nieuwste hervertelling van Maria Postema is wat betreft taal en hervertelling zeker gemoderniseerd en aangepast aan de smaak van nu. Maria Postema heeft een prettige vloeiende schrijfstijl en zoals ze zelf in een uitgebreid nawoord vertelt, heeft ze van de twee versies van Mary Shelley’s Frankenstein één mooi verbeterd verhaal gemaakt. De illustraties van Sophie Pluim zijn een perfecte aanvulling op het verhaal. Ze stralen een sobere duistere sfeer uit en zo is het verhaal eigenlijk ook.

De uitvoering van het boek is prachtig. Ook wat somber in mosgroen linnen hardcover, geheel passend bij de sfeer van het verhaal Frankenstein, met een mooi uitgevoerde illustratie op de cover. Over het verhaal hoef ik niet te oordelen. Het is een klassieker die al eeuwen niets aan sterkte heeft ingeboet. Voor de hervertelling van Maria Postema kan ik alleen maar lof hebben en dus geef ik het boek zeker 5 hartjes.

Frankenstein

1  2  3  4  5

Bij Frankenstein denken de meeste mensen aan het grote, groene monster met schroeven in zijn hoofd. Maar dat is niet het verhaal dat Mary Shelley in 1816 opschreef. Dat verhaal gaat over de ambitieuze wetenschapper Victor Frankenstein, die een levend wezen weet te creëren. Zijn schepping, het "monster', voelt zich in de steek gelaten door zijn maker en begint dood en verderf te zaaien – uit wanhoop.
    Frankenstein is het tweede deel in de Blossom Books wereldklassiekers-lijn, en is verteld door Maria Postema.