Recensie: De geheime tuin RECENSIE

Recensie: De geheime tuin – Frances Hodgson Burnett

Mary Lennox is een Brits kind dat is opgegroeid in India, maar wanneer haar vader en moeder overlijden, wordt ze naar haar oom in Engeland gestuurd. Als een verwend en mager kind komt ze aan, maar langzamerhand begint ze dingen te leren: over de wereld en over zichzelf. Wanneer ze de sleutel ontdekt die de poort opent naar een geheime tuin, wil Mary niets liever dan buiten zijn en van de wereld genieten.

De geheime tuin is een Engels kinderboek dat al in 1911 uitgekomen is. Hij wordt in Engeland gezien als een van de klassiekers, al heeft het lang geduurd voordat het boek gewaardeerd werd zoals het nu gewaardeerd wordt. Schrijfster Frances Hodgson Burnett wilde met dit verhaal duidelijk maken dat ze tegen bedrust als remedie was: vooral kinderen doen er goed aan om naar buiten te gaan en te groeien, zoals ook de planten en bloemen doen. Dit is een mooi uitgangspunt en komt in het boek dan ook duidelijk naar voren.

Mary is een verwend meisje. Ze heeft altijd haar zin gekregen en is daardoor gewend dat iedereen doet wat zij wil. Hierdoor is het in het begin lastig om haar een leuk persoon te vinden; we hechten ons oordeel over de persoon over wie we lezen vaak aan wat anderen van die persoon vinden. Als mensen haar een verwend kind vinden, hebben we meteen het gevoel dat ze niet leuk is en voelen we minder met haar mee. Naarmate het boek verstrijkt, begint Mary zich te ontwikkelen en wordt ze een ander persoon. Die overgang is goed omschreven, en juist omdat we deze reis met Mary meemaken, is het als lezer gemakkelijk om van haar te gaan houden.

De geheime tuin is een mysterieus boek. In eerste instantie begrijpt Mary weinig van de wereld waar ze in terecht is gekomen, omdat alles er in India heel anders aan toe gaat. Dit is uiteraard logisch, het zou raar zijn als ze zich moeiteloos aan kon passen aan het leven in Engeland. Dit geeft al een hoop reden om vragen bij haar op te wekken, maar als ze ook nog eens hoort dat ze niet naar de geheime tuin mag, is dit voor haar juist motivatie om op zoek te gaan naar de sleutel. Herkenbaar gedrag voor een kind, want wanneer iets verboden is, is het juist heel interessant!

De geheime tuin van Frances Hodgson Burnett is een heerlijk boek voor jong en oud. Vriendschap, natuur en geheimen staan centraal in dit magische verhaal, waardoor het een echt feelgood boek is!

De geheime tuin

1  2  3  4  5

Prachtige hervertelling van klassieker door Imme Dros. Vanaf 10 jaar.

Mary staarde naar het roestige ding in haar hand. Een sleutel. "Misschien lag hij daar wel tien jaar begraven,' fluisterde ze. "Misschien is hij wel van de tuin!'

The Secret Garden van Frances Hodgson Burnett verscheen voor het eerst in 1911. Meer dan honderd jaar later is het verhaal over het stugge, egoïstische weesmeisje Mary dat een verboden, verwaarloosde tuin weer tot bloei weet te brengen – en daarmee zichzelf – nog altijd betoverend voor jong en oud.

Prachtige vertelling waarin de parallellen tussen natuur, vriendschap en verbeelding onopvallend lijken, maar magisch zijn.