Recensie: A darkling plain RECENSIE

Recensie: A Darkling Plain – Philip Reeve

Londen is keer op keer opgestaan uit zijn ruïnes, maar nu is de stad gehuld in een deken van radioactiviteit. Ondanks dat er misschien niet veel over is van de stad, ligt hier de oplossing voor het eindigen van de oorlog. Tom en Wren gaan op ontdekkingsreis om het geheim van de oude tractiestad te onthullen. Maar de tijd begint te dringen, en het gevaar wordt steeds groter. Op grote afstand van Londen, staat Hester alleen voor een heel andere vijand. Eentje met de instelling en de mogelijkheden om de hele mensheid weg te vagen. Zullen Tom, Wren en Hester op tijd zijn?

Philip Reeve heeft uitstekend werk afgeleverd met het eindigen van de Mortal Engines-serie. Vooral het karakter Hester krijgt veel meer respect van de lezer, terwijl dat in de voorgaande boeken soms ver te zoeken was (en terecht). De personages zijn door de hele serie erg veranderd, niet altijd op de goede manier. Toch blijven de twee hoofdpersonages bij elkaar en vergeven ze elkaar keer op keer, dat maakt A Darkling Plain naast een verhaal vol actie, ook een verhaal over liefde. Daarnaast waren in de andere boeken van de Mortal Engines-serie vaak losse eindjes, waarvan het niet duidelijk was of ze ooit nog nader toegelicht zouden worden. In A Darkling Plain geeft Philip Reeve de lezers de antwoorden op vragen die er nog waren.

Mortal Engines staat bekend om de originaliteit, spanning, interessante karakters en het vleugje steampunk. A Darkling Plain heeft alles waar de serie voor staat. Alles wat er gebeurt in het verhaal, gebeurt met een reden. Er staat geen enkele nutteloze passage in. Het is ontzettend knap van Philip Reeve dat hij zo doelmatig het laatste deel heeft geschreven, maar het natuurlijk heeft laten overkomen. In A Darkling Plain zien we ook weer de creativiteit van Philip Reeve terugkomen. Zo worden er allerlei interessante en ingenieuze technologie in een post-apocalyptische wereld beschreven.

Natuurlijk zijn er ook een aantal minpunten. Soms is het te veel een geval van ‘precies de goede tijd op de goede plek’. Toch weet Philip Reeve het zo te beschrijven dat het de lezer niet stoort. In A Darkling Plain is het pluspunt dat de personages zo veelkleurig zijn, alleen er zijn een groot aantal personages in het boek. Vooral in het eerste deel van het boek kan dat nogal verwarrend zijn, maar het geeft het verhaal ook meer variatie.

A Darkling Plain is de perfecte afsluiting van de Mortal Engines-serie. Alle aspecten die de lezers in de voorgaande boeken zo liefhadden, komen terug in het laatste verhaal.

Mortal Engines 4 - A darkling Plain (filmeditie)

1  2  3  4  5

Het vierde deel van de Mortal Engines-serie

Londen is een radioactieve ruïne. Maar Tom en Wren ontdekken dat de oude tractiestad een fantastisch geheim verbergt dat een einde kan maken aan de oorlog. Wanneer ze hun leven wagen in de donkere onderbuik van de stad, raakt hun tijd op. Ver weg en helemaal alleen komt Hester ondertussen oog in oog te staan met een vijand die de wapens en de wil bezit om de hele mensheid te vernietigen.