Recensie: Het voedingskompas RECENSIE

Recensie: Het voedingskompas – Bas Kast

In Het voedingskompas probeert auteur Bas Kast een antwoord te formuleren op de vragen ‘Wat is er echt goed voor je?’ en ‘Wat is er gezond?’. Hij zoekt uit hoe je efficiënt kan afvallen, of ouderdomskwaaltjes te vermijden zijn en wat echt gezond eten is. Afsluiten doet hij met een opsomming van zijn twaalf belangrijkste regels om weer gezond, slank en jong te worden.

Je merkt al snel dat de auteur tevens een wetenschapsjournalist is. Iedere bewering die hij maakt, staaft hij door middel van (al dan niet uitgebreid) wetenschappelijk gevoerd onderzoek. Het feit dat zijn inzichten gebaseerd zijn op wetenschappelijke bevindingen zorgen ervoor dat het boek net dat niveau hoger haalt dan een willekeurig dieetboek.

Anderzijds zorgen de constante verwijzingen naar wetenschappelijke inzichten er regelmatig voor dat ik een zin en soms een hele alinea toch tweemaal moest herlezen om deze volledig te begrijpen. Dit is de reden waarom ik het boek vier hartjes geef en geen vijf. Door grafieken en illustraties toe te voegen aan zijn tekst probeert hij de zaken wel duidelijker te maken. Dit werd geapprecieerd!

Het boek bestaat uit twaalf hoofdstukken, voorafgegaan door een inleiding waarin hij vertelt over zijn persoonlijke ervaring met hartkwalen. Naast de afsluiting met de epiloog zijn er nog de verwijzingen naar de literatuur, de noten en het register. Dit alles zorgt voor een lijvig boek. De drie belangrijkste onderwerpen zijn proteïne, koolhydraten en vetten. Deze hoofdthema’s worden van elkaar gescheiden door een kort intermezzo. Titels kregen een groene kleur. Dit vormt een leuke afwisseling met de verder zwarte tekst.

De auteur zorgt ervoor dat er voldoende haalbare tips in Het voedingskompas staan. Hierdoor voel je je niet overweldigd maar denk je ‘ja, dit zou ik ook kunnen’. Zo legt hij uit dat vasten goed is voor je lichaam, door bijvoorbeeld enkel tussen acht uur ’s ochtends en acht uur ’s avonds te eten. Onmiddellijk reikt hij alternatieven aan voor de lezers die dit niet zien zitten (zo stelt hij voor om te starten met een kortere vastenperiode en deze langzaam uit te bouwen). Daardoor kan je op je eigen tempo opbouwen naar een zo gezond mogelijk voedingspatroon.

Het voedingskompas is een veelomvattend naslagwerk. Bas Kast haalt afslankmethodes aan, beschrijft de verschillen tussen de soorten vetten, geeft duiding bij het belang van proteïne etc. Hij deelt zelfs het recept van zijn zuurdesembrood in de noten achteraan het boek. Het feit dat dit boek zo allesomvattend is, maakt het minder geschikt voor mensen die louter op zoek zijn naar een dieetboek met daarin tips en weekmenu’s. Wil je echter je levensstijl aanpassen en gezonder gaan eten, dan zou ik je aanraden om dit boek aan te schaffen. Mij heeft het nieuw inzicht verschaft over wat echt gezond is. Ik ga zeker aan de slag met de tips uit het boek.

Recensie: Het voedingskompas – Bas Kast

Het voedingskompas

Bas Kast

14 mei 2019

ISBN 9789022585986
    Uitgever Boekerij
    320 pagina's

Boekerij

Non-fictie

1  2  3  4  5

Toen wetenschapsjournalist Bas Kast op zijn veertigste pijn op zijn borst kreeg, dacht hij: heb ik mijn gezondheid voorgoed verpest met ongezond eten? Hij besloot zijn eetgewoontes radicaal te veranderen om zichzelf te genezen. Maar wat is echt goed voor je, en wat is gezond?

Deze vragen brachten hem op het spoor van het nieuwste onderzoek naar veroudering en voeding: wat eten mensen met een bijzonder lang leven? Hoe kun je efficiënt afvallen? Zijn ouderdomskwaaltjes te vermijden? Kun je jezelf "jong eten' met bepaald voedsel? Bas Kast deed jarenlang onderzoek en filterde uit duizenden – soms tegenstrijdige – studies wetenschappelijk gefundeerde bevindingen. Zo kan hij je vertellen wat écht gezond eten is en welke voeding juist schadelijk kan zijn, terwijl wij denken dat het gezond is.