Recensie: Madame Jeanette RECENSIE

Recensie: Madame Jeanette – Mireille Geus

Het hoofdpersonage in Madame Jeanette heeft geen makkelijke jeugd gehad. Op negenjarige leeftijd verliest Leonora haar moeder en dit zorgt ervoor dat het hele gezin uit elkaar valt. Haar vader heeft het zwaar en is niet in staat om voor zijn kinderen te zorgen. Daarom gaat Leonora bij haar tante wonen. Waar haar broer en zus terecht komen weet ze niet en het contact verwatert dan ook snel. Jaren later wordt Leonora vlak voor de kerstdagen gedumpt door haar vriend. Hij mist een thuisgevoel bij haar onder andere omdat ze nooit zelf kookt. Als ze in de supermarkt een kaartje ziet hangen voor een Surinaamse kerst-kookcursus besluit ze zich op te geven in de hoop dat ze haar vriend bij haar terug komt. Haar moeder was Surinaams en tijdens de kookcursus leert ze niet alleen meer over haar Surinaamse achtergrond, maar er komen ook herinneringen en emoties naar boven die ze al jaren heeft weggedrukt.

Hartverwarmend is het eerste woord waar je aan denkt als je Madame Jeanette leest. Mireille Geus beschrijft alles op zo’n levendig manier dat jezelf helemaal in het boek waant, de personages komen zo van de pagina's afwandelen. Maar niet alleen de personages ook de geuren tijdens de kookcursus komen je tegemoet. Alvast een waarschuwing: je krijgt spontaan honger als je Madame Jeanette leest. Geus heeft een hele fijne schrijfstijl en doordat ze zorgt voor een goede afwisseling tussen emoties en humor zit er een mooi balans in het verhaal en hierdoor leest Madame Jeanette makkelijk weg. Geus heeft veel tijd besteed aan de achtergrond van haar personages, als lezer kun je je dan ook helemaal inleven in de karakters. Tijdens de kookcursus zie je Leonora gewoon groeien als ze probeert om de gebeurtenissen uit het verleden te verwerken. En het kan dan ook niet anders dan dat Leonora al snel een weg naar je hart vindt. Maar de kracht van Geus is toch wel de voelbare sfeer van het verhaal, het boek straalt gewoon warmte en liefde uit dus zakdoekjes in de buurt hebben is zeker een vereiste bij Madame Jeanette.

Dat Geus talent heeft laat ze met dit verhaal zien, de personages zijn goed ontwikkeld en de sfeer die ze het boek mee geeft is indrukwekkend. Ze weet haar lezers echt te raken met haar verhaal en je leest het boek dan ook in een ruk uit. Het is een hartverwarmend en meeslepend verhaal dat niet alleen op je emoties werkt, maar ook op je reukzintuig door al het lekkere eten dat wordt klaargemaakt. Het enige wat ik nog kan zeggen is leg de zakdoekjes klaar en laat je onderdompelen in dit hartverwarmende verhaal, je zult er zeker geen spijt van krijgen.

Madame Jeanette

1  2  3  4  5

Leonora is negen wanneer haar moeder overlijdt. Haar vader is niet in staat het gezin bij elkaar te houden. Leonora wordt bij haar tante in huis geplaatst en heeft geen idee waar haar broers en zus zijn. Als ze naar de middelbare school gaat, verhuist ze terug naar haar vader in Amsterdam; weer is ze alleen, zonder broers en zus. Jaren later wordt Leonora door haar vriend verlaten. Hij mist een "thuisgevoel' bij haar. Om de naderende feestdagen niet alleen te zijn, geeft Leonora zich op voor een Surinaamse kookcursus die afgesloten wordt met een diner op Eerste Kerstdag. Tijdens het koken komen weggedrukte herinneringen naar boven. Weten waar ze vandaan komt, helpt haar beslissen waar ze naartoe wil.