Recensie: Wolfsangel RECENSIE

Recensie: Wolfsangel – Aslak Nore

Wolfsangel is een thriller die zich afspeelt tussen 1941 en 1944, tijdens de Tweede Wereldoorlog wanneer de Duitsers de wereld bezetten. Het verhaal draait voornamelijk om twee personages: Henry Storm en Werner Sorge. Storm was een soldaat voor het Duitse leger die teleurgesteld terugkeert van de oorlog. Hij is veranderd door wat hij tijdens de strijd gezien heeft en wil overlopen naar het verzet. Sorge daarentegen is een overtuigde SS’er die jaagt op spionnen en zo de jacht op Storm opent wanneer bekend raakt dat die zou zijn overgelopen.

Het is even wennen om in het boek alle militaire rangen in het Duits benoemd te zien, zo spreekt men bijvoorbeeld over de Sturmbannführer in plaats van Majoor. Aslak Nore voegde hiervoor achteraan een handige verklarende woordenlijst en een lijst van militaire rangen toe. Dit is echt handig om er even bij te nemen wanneer je de eerste hoofdstukken in Wolfsangel leest.

Het verhaal leest als het ware als een film over spionage tijdens de Tweede Wereldoorlog. De verschillende personages en gebeurtenissen worden duidelijk beschreven zodat je je net genoeg kan inleven. De vele emoties die aan bod komen over hoe erg de oorlog is, hoe het leven toen was, verlies, verdriet en liefde zorgen er allemaal voor dat je in het verhaal van Wolfsangel gezogen wordt.

Doorheen het hele boek komt de jacht op “De Griffioen”, hoofd van het verzet, vaak aan bod. Zowel Storm als Sorge proberen erachter te komen wie dit is, elk om zijn eigen beweegredenen. Met verscheidene hints doorheen het verhaal wordt de identiteit van De Griffioen uiteindelijk onthuld. Al gebeurt dit eerder terloops, wat de opgebouwde spanning van het verhaal ietwat afzwakt. Ook het raketprogramma van de Duitsers speelt een terugkerende rol in het boek, maar wordt opnieuw niet zo uitgebreid afgerond.

Het gaat Aslak Nore eerder om de personages Storm en Sorge. Hij toont de lezer een bepaalde sympathie voor beiden, die recht tegenover elkaar staan in het verhaal. Zowel de vrouw en kinderen van Sorge, als de vriendin van Storm komen aan bod. Hoe moeilijk het ook voor hen is beleef je mee doorheen het verhaal.

Wolfsangel is niet zomaar een spionagethriller over de oorlog. Het is eerder het verhaal van twee totaal verschillende mannen die elk hun strijd voeren voor en tegen Duitsland. Wat de oorlog met hen doet en hoe het hen en hun gezin verandert. Maar ook hoe ze strijden om te overleven en het juiste te doen, zonder zichzelf te verliezen. Verschillende zijlijnen en personages komen in het verhaal aan bod, maar het draait steeds terug om de twee hoofdpersonen, Storm en Sorge. Wolfsangel is een boek dat leest als een film en dat anders is dan andere verhalen over de oorlog, omdat het gaat over andere emoties. Enkel de ontwikkeling van het verhaal verloor hierdoor wat aan kracht. Een klein minpuntje in een toch wel knappe thriller.

Recensie: Wolfsangel – Aslak Nore

Wolfsangel

1  2  3  4  5

Gedesillusioneerd keert de Noorse soldaat Henry Storm terug van het Oostfront waar hij vocht aan de zijde van de Duitsers. Hij wil aan zijn omgeving laten zien dat hij het nationaal-socialisme achter zich heeft gelaten en heeft zijn zinnen gezet op wraak nemen op de nazi's. Daarom gaat hij als spion voor de geallieerden terug naar Duitsland en probeert te achterhalen of de geheime raketbasis in Peenemünde die een superwapen moet huisvesten, echt bestaat.
    Werner Sorge is offi cier voor de Duitse geheime dienst, en heeft als opdracht Storm uit te schakelen. Daarbij zet
    Sorge zijn eigen geheime wapen in: een beeldschone Poolse die gerekruteerd is als Duitse agent. Lukt het Storm zijn buitgemaakte kennis het Derde Rijk uit te smokkelen, of slaagt Sorge erin hem in de Wolfsangel te vangen?