Recensie: Eline RECENSIE

Recensie: Eline – Michelle Visser

Michelle Visser staat bekend als schrijfster van verschillende succesvolle historische romans. Haar nieuwste roman Eline speelt zich af tussen 1918, het laatste jaar van de Eerste Wereldoorlog, en 1922. Eline woont met haar man, die wetenschapper is, en twee kinderen in Leiden en behoort daar tot de welgestelde klasse. Wanneer haar man voor zijn werk een tijdje in een Drents dorp gaat wonen besluit ze achter hem aan te gaan, waarbij ze ontdekt hoe het leven op het platteland en vooral ook in een kleine dorpsgemeenschap eruit ziet.

Met Eline geeft Michelle Visser een mooi inkijkje in het leven van 100 jaar geleden op verschillende gebieden. Wat voor rol speelt de Eerste Wereldoorlog in een neutraal land als Nederland? Hoe verschillend is het leven in de stad en op het platteland, met daarbij ook nog het verschil tussen arm en rijk, gelovig en niet gelovig, en meer en minder ontwikkeling? En hoe is het om in die tijd te leven als vrouw, een tijd waarin steeds meer aandacht komt voor vrouwenrechten? Stuk voor stuk boeiende thema’s, die je, zeker als vrouw, ook laten realiseren hoeveel er in korte tijd veranderd is in Nederland.

Met betrekking tot de Eerste Wereldoorlog vormen de brieven van een vriendin uit Engeland en familie uit Duitsland een mooie toevoeging aan het verhaal doordat het de verschillende perspectieven op deze oorlog belicht.

De schrijfstijl van Michelle Visser is heel toegankelijk en makkelijk leesbaar. Je hebt geen historische voorkennis nodig om het verhaal goed te kunnen volgen. Het lukt gemakkelijk om je in te leven in hoofdpersoon Eline, maar ook de andere personages komen goed tot leven. Je groeit als lezer mee met de ontwikkelingen die Eline doormaakt door veranderingen in haar leefomgeving en veranderingen in de maatschappij en politiek. Het is ook mooi om te lezen wat de invloed van politieke veranderingen of bijvoorbeeld het uitbreken van een griepepidemie is op een samenleving of dorpsgemeenschap.

Hoewel Eline een roman is, en dus fictie, is het wel degelijk gebaseerd op feiten en lijkt het dicht bij de realiteit te staan. Verschillende werkelijke gebeurtenissen komen naar voren, zoals algemeen kiesrecht voor mannen en later voor vrouwen en het uitbreken van de Spaanse griepepidemie. Daarnaast worden ook enkele bekende namen genoemd, zoals Aletta Jacobs en Suze Groeneweg. Door de schrijfstijl laat Michelle Visser met Eline de lezer op een laagdrempelige manier kennis maken met deze, nog niet veel besproken, geschiedenis, wat het boek zeker een historische waarde geeft.

Kortom, Eline is een geslaagde combinatie van een prettig leesbare en vermakelijke roman waarbij je ook nog eens boeiende kennis opdoet van de Nederlands geschiedenis. Een aanrader.

Recensie: Eline – Michelle Visser

Eline

1  2  3  4  5

De welgestelde Eline heeft, ondanks de Eerste Wereldoorlog die woedt in Europa, een goed leven in universiteitsstad Leiden. Tot haar echtgenoot Wieger voor langere tijd archeologisch onderzoek gaat doen op het Drentse platteland en Eline hem besluit te volgen met hun twee kinderen.

Eline valt op als een exotische vogel in het streng gereformeerde Drentse gehucht, waar het stadse gezin niet door iedereen met open armen wordt ontvangen. Als de Spaanse griep toeslaat ondersteunt Eline de plaatselijke arts waar ze kan, maar de ondervoede bevolking heeft zwaar te lijden en Eline en haar naasten worden zelf ook ziek. Ondertussen komt het niet-aflatende bloedige nieuws over de Grote Oorlog ineens veel dichterbij wanneer Duitse familieleden van Wieger niet teruggekeerd blijken te zijn van het slagveld.

Als het gezin na de oorlog terugkeert naar Leiden, zijn niet alleen zij veranderd door hun ervaringen. Vrouwen strijden voor kiesrecht, arbeiders komen in opstand, grootmachten wankelen. Kan Eline weer haar bevoorrechte leven oppakken, of grijpt ze de uitdagingen van haar tijd aan om boven zichzelf uit te stijgen?