Recensie: De verdwijning van Stephanie Mailer RECENSIE

Recensie: De verdwijning van Stephanie Mailer – Joël Dicker

Twintig jaar na de viervoudige moord op de toenmalige burgemeester van het stadje Orphea, vertelt journaliste Stephanie Mailer dat er een fout is gemaakt in het onderzoek naar die moorden. Een paar dagen later is de journaliste onder verdachte omstandigheden verdwenen. De agenten die de zaak twintig jaar geleden hebben onderzocht, Jesse Rosenberg en Derek Scott, besluiten opnieuw onderzoek te doen. Dit leidt ertoe dat Orphea volledig op zijn kop wordt gezet en spoken uit het verleden weer tevoorschijn komen.

De verdwijning van Stephanie Mailer is een meeslepende thriller, waarbij verschillende verhaallijnen door elkaar lopen. Joël Dicker beschrijft het onderzoek in het heden en het onderzoek van twintig jaar geleden. Daarnaast gaat hij in op het verleden van Jesse, Derek en alle andere personages die de revue passeren. De lezer leert hierdoor de personages erg goed kennen en begint met hen mee te leven. Door de verschillende verhaallijnen komen er veel verschillende personages voor. Om verwarring te voorkomen, heeft Joël Dicker achterin het boek een lijst met personages opgenomen. Ook de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt, wordt uitgebreid en beeldend beschreven. Het voelt voor de lezer soms dan ook aan alsof De verdwijning van Stephanie Mailer geen fictie, maar werkelijkheid is en het verhaal zich pal voor je neus afspeelt.

Het is bijzonder hoe Joël Dicker het voor elkaar heeft gekregen om aan elk detail te denken en alles uitgebreid te beschrijven, zonder de spanningsboog te verbreken. Dit komt doordat alle details van belang lijken voor de ontknoping, zodat de aandacht van de lezer geen moment verslapt. Continu ligt de spanning op de loer en vraagt de lezer zich af welke fout de politie twintig jaar geleden heeft gemaakt en wie de werkelijke moordenaar is. De spanning houdt verder aan doordat sommige delen van het verhaal niet direct verteld worden en het boek vol plotwendingen zit, waardoor de lezer het boek niet snel weglegt. Dat de lezer het boek niet snel weglegt, komt mede door de vlotte schrijfstijl van Joël Dicker. Het verhaal is namelijk geschreven in korte zinnen en zonder moeilijk taalgebruik.

De verdwijning van Stephanie Mailer is echter geen typische thriller. De spanning voert namelijk niet de boventoon, maar er bestaat vooral ook ruimte voor de personages om zich te ontwikkelen. Dit zorgt er echter wel voor dat de lezer zich verbonden voelt met het boek en het verhaal meer karakter heeft. Het enige minpunt van het boek is dat de ontknoping niet spetterend is. Hoewel dit een van de belangrijkste onderdelen is van een goed boek, doet dit niet af aan het voorafgaande leesplezier en de prachtige wereld die is geschetst.

De verdwijning van Stephanie Mailer is een prachtige thriller waarin een prachtige wereld wordt geschetst. De spanning is zeker aanwezig, maar voert niet de boventoon. Door de vele verhaallijnen en personages is het niet aan te raden het boek in stukjes te lezen.

De verdwijning van Stephanie Mailer

1  2  3  4  5

Orphea is een rustige badplaats in de Hamptons, een paar uur rijden van New York. Een stadje waar niet veel gebeurt, tot het op de avond van 30 juli 1994 wordt opgeschud door een afschuwelijk incident: de burgemeester van de stad en zijn familie worden thuis vermoord, evenals een toevallige voorbijganger die getuige was van de tragedie. Het onderzoek wordt geleid door twee jonge politieagenten, Jesse Rosenberg en Derek Scott. Ambitieus en vasthoudend weten zij de moordenaar te pakken, het bewijs is zeer overtuigend. Ze verdienen lof voor hun prestatie en ontvangen zelfs een onderscheiding. Twintig jaar later, in de vroege zomer van 2014, vertelt een journalist met de naam Stephanie Mailer aan Jesse dat hij destijds een belangrijke fout heeft gemaakt. Voor hij haar uitvoeriger kan spreken, verdwijnt ze onder mysterieuze omstandigheden.
    Wat is er met Stephanie Mailer gebeurd? Wat heeft ze ontdekt? En vooral: wat gebeurde er echt op de avond van 30 juli 1994 in Orphea?