Recensie: Geheimen passen niet in een verhuisdoos RECENSIE

Recensie: Geheimen passen niet in een verhuisdoos – Marike Goslinga

Vere hoopt door de verhuizing een nieuwe start te kunnen maken. Een nieuw kapsel moet helpen om haar zelfvertrouwen op te liften en de wereld vol moed tegemoet te treden. Ze draagt namelijk een geheim met zich mee en dat durft ze aan niemand te vertellen. Wie zou haar geloven?
Op de nieuwe school komt ze in contact met Freia en ook al worden ze al snel beste vriendinnen, toch lijkt dat voor Vere niet altijd ongedwongen te gaan. Ze probeert zich uit alle macht aan Freia aan te passen, maar of dat nu altijd het beste plan is?

Geheimen passen niet in een verhuisdoos is een goed gekozen titel. Vere wil namelijk niets liever dan een schone lei, om geen herinneringen aan nare zaken te hoeven meenemen naar de nieuwe plek. Jammer genoeg lukt dat niet helemaal en achtervolgt het verleden haar toch. Het beïnvloedt ook haar handelingen en de manier waarop ze omgaat met de nieuwe vrienden die ze maakt. Waar andere pubers ongedwongen op ontdekking kunnen gaan, heerst er bij Vere vaak een soort angst die ze maar moeilijk kan overwinnen. Haar familie kent haar geheim niet en pikken de weinige signalen die Vere uitzendt niet op.

Ook als lezer moet je je uiterste best doen om die signalen op te pikken en daarmee geeft Marike Goslinga wel een mooi beeld van het karakter van Vere. Ze komt erg gesloten en ingetogen over. Door het geheim nergens heel expliciet uit te schrijven, blijft het een abstract gegeven en daarmee vergroot Goslinga het vragende gevoel dat het geheel oproept. Wat heeft Vere precies meegemaakt? Heeft ze het zelf opgeblazen in haar hoofd? Waarom denkt ze dat niemand haar zou geloven als ze het vertelt? Je krijgt maar met mondjesmaat informatie gevoerd en dan nog blijven er nog gaten over die je zelf moet opvullen.

Herkenbare situaties worden op een mooie manier verwoord in Geheimen passen niet in een verhuisdoos en alles past goed bij de leeftijdscategorie waar dit boek in thuishoort. Elke tiener heeft wel eens moeite met contacten leggen en inschatten in hoeverre je jezelf kan blijven en tóch iemand tegemoet komen in zijn of haar wensen.  De schrijfstijl is passend bij het verhaal en zowel de woordkeuze als de zinsopbouw zorgen ervoor dat tieners zich erg kunnen inleven in het verhaal en dat het lezen een plezier blijft en geen werken wordt. Goslinga blijft op voldoende afstand van emotionele situaties en daardoor blijf je als lezer een nuchtere blik houden. Er wordt nergens een oordeel geveld en dat is ook niet nodig, maar toch zetten bepaalde situaties zeker aan tot nadenken.

Geheimen passen niet in een verhuisdoos is een prettig boek om te lezen, ook al is het niet de hele tijd even vrolijk. Realistische personages worden in realistische situaties gebracht en daardoor voelt het nergens gedwongen aan. Vere draagt het verhaal en dient als een spiegel waarin de angsten en twijfels van veel tienermeisjes in gereflecteerd worden. Goslinga schrijft een verhaal met inhoud zonder belerend te zijn, maar waarin zeker een vorm van bewustwording schuilt. Als ouders zijn het soms de subtiele signalen van je kinderen die het belangrijkst zijn.

Geheimen passen niet in een verhuisdoos

1  2  3  4  5

Gevoelige, indringende jeugdroman over misbruik. Vanaf 11 jaar.

Wat zou er gebeuren als ik het gewoon zou zeggen? Papa, mama en Jesse, ik roep iedereen bij elkaar, met z'n allen rond de tafel. Ik zie mezelf zitten in de nieuwe woonkamer. Ik hoor mijn eigen ademhaling, veel te hard. Mijn stem klinkt zacht. Ik zeg: ik moet jullie iets vertellen.

Vere is verhuisd. Een nieuwe woonplaats, een nieuw huis, een nieuwe school, een nieuw kapsel, een nieuwe beste vriendin, een nieuw gevaarlijk spel. Is dat genoeg om te vergeten wat er in het oude huis is gebeurd?

Is tweehonderdvijftig kilometer ver weg genoeg om opnieuw te kunnen beginnen? Kun je gelukkig zijn als er een geheim in je woont, een geheim waar je met niemand over kunt praten?