Recensie: Echte liefde RECENSIE

Recensie: Echte liefde – Courtney Maum

Samen met haar Franse partner Roman verlaat Sloane Jacobsen haar thuis in Parijs om een half jaar terug te gaan naar Amerika om te gaan werken bij het techbedrijf Mammoth. Sloane is trend forcaster en ze gaat het techbedrijf helpen om hun high tech producten naar een hoger niveau te tillen. Haar conclusie? Écht contact is wat mensen willen. Maar hoe gaat ze dit aan de man brengen en haar baas overtuigen? Ondertussen is ze ook nog eens vervreemd van haar familie en mist ze een lichamelijk connectie met Roman, een social-mediaster die erg gefocust is op het schrijven van zijn boek.

Echte liefde van Courtney Maum is vlot geschreven, maar het duurt even voor je het idee krijgt dat het verhaal ergens naartoe gaat. Het verhaal voelt aan het begin wat leeg en het duurt even voor het op gang lijkt te komen. Gelukkig vindt na zo’n tien hoofdstukken (de hoofdstukken zijn niet erg lang) een ommezwaai plaats en begin je nieuwsgierig te worden naar de ontwikkelingen die Sloane gaat maken op haar werk en in haar privéleven.

Het wordt snel duidelijk dat Sloane behoefte heeft aan lichamelijk contact. Zo is ze al meer dan anderhalf jaar niet intiem geweest met haar partner Roman. In het verhaal blijkt dat men steeds meer waarde hecht aan technologie en daar ook heil in zoekt wat intimiteit betreft. Zo wordt tijdens een brainstormsessie geopperd om een techcrème te maken die je kan vertellen hoe vaak je bent aangeraakt. En dat terwijl Sloane eigenlijk het idee heeft dat ze de andere kant op moeten: de persoonlijke kant.

Erg veel ontwikkeling lijkt het karakter van Sloane in het begin van het boek nog niet door te maken. Dit komt omdat er aan het begin van het verhaal zoveel focus ligt op haar nieuwe werk en wat minder op haar privésituatie. Haar gebrekkige familieband en haar relatie met Roman komen wel aan bod, maar juist hier wil je graag meer over weten. Het duurt daarom even voordat je Sloane als een sympathiek persoon gaat zien en als iemand met wie je je kunt identificeren.

De techkant van het techbedrijf Mammoth wordt in het boek wel erg veel belicht. Het is al snel duidelijk dat het om een hightechbedrijf gaat. Smart matrassen die aan je telefoon kunnen vertellen hoe je hebt geslapen komen bijvoorbeeld aan de orde. In Echte liefde probeert Courtney Maum te benadrukken hoe high tech het bedrijf Mammoth is, maar soms worden de brainstormsessies die Sloane met de werknemers van het bedrijf heeft te uitgebreid omschreven. Het gaat wel erg lang door en het punt dat het allemaal te technisch is, wordt meer dan duidelijk gemaakt. Echter, Maum slaagt er wel in om de lezer even aan het denken te zetten. Want we zijn inderdaad verknocht aan ons beeldscherm en een wereld die ze in haar boek omschrijft zou best weleens op de loer kunnen liggen.

Echte liefde is een vlot geschreven verhaal. Het is een boek dat je zeker even aan het denken zet wat betreft je eigen digitale gebruik, maar het wordt er soms wel iets te dik opgelegd.

Recensie: Echte liefde – Courtney Maum

Echte liefde

1  2  3  4  5

Echte liefde van Courtney Maum is een heerlijke feelgoodroman voor iedere schermverslaafde over liefde in het digitale tijdperk. Wat doet digitalisering met de relaties tussen mensen?
    Dit is Sloane Jacobsen: ze is vervreemd van haar familie, heeft een picture perfect-relatie met een social-mediaster, is beste vrienden met de stem van haar zelfrijdende auto en is een internationaal succesvol trendwatcher. De perfecte kandidaat om bij techgigant Mammoth de strijd om de virtuele consument te leiden.
    Maar wanneer ze in dit online walhalla overal signalen opvangt dat echt contact de nieuwe trend is, zoekt haar machtige baas de confrontatie en begint Sloane te twijfelen aan haar eigen voorspellingen. Durft ze te kiezen voor wat ze zich al zo lang ontzegt: liefde en verbinding?