Recensie: Buiten bereik RECENSIE

Recensie: Buiten bereik – Iris Boter

Nadat vader en zoon een weekje vakantie hebben gehad op Terschelling keren zij niet meer terug naar huis. Katja start een zoektocht naar haar man Daniël en hun vijfjarige zoontje Jonas. Na 3 slapeloze nachten stapt Jonas alleen voor de deur uit een taxi. Van Daniël is nog steeds geen spoor te bekennen, en Jonas laat niks los over wat er gebeurt is of waar zijn vader is.

Iris Boter heeft al meerdere boeken geschreven voor kinderen en jongvolwassenen. Ze debuteerde in 2002 met een prentenboek, waarvan ze zelf de tekst en de tekeningen heeft gemaakt. Ondertussen heeft ze al meer dan 120 boeken geïllustreerd. Buiten bereik is haar eerste thriller voor volwassenen.

Katja’s zoektocht naar haar gezin wordt afgewisseld met de verhaallijn van haar verdwenen man Daniël. Elk hoofdstuk wordt vertelt vanuit een ander dagdeel of perspectief en dat houdt de vaart in het verhaal. Super spannend is deze thriller niet, maar geheimzinnig is het verhaal zeker wel! Door de afwisseling in perspectieven, tijdlijnen en korte hoofdstukken kom je als lezer al snel meer te weten over de vermissing van Daniël en Jonas dan Katja zelf. Dit neemt de spanning van de vermissing deels weg omdat je weet waar Daniël en Jonas zich op dat moment bevinden. Maar op het eind maakt dit het verhaal juist wel weer spannend, omdat je als lezer meer inzicht hebt over de betrokkenen en wie Katja beter niet kan vertrouwen... Een spannende ontknoping dus.

De emoties van Katja zijn soms wat vlak uitgedrukt in Buiten bereik, maar haar wanhoop is wel goed voelbaar in het verhaal. Haar man is spoorloos en ze betrekt Steven, Daniëls voormalig business partner bij haar zoektocht. Ze komt erachter dat Daniël al een aantal maanden werkloos is. Daarnaast vindt ze een uitgeprinte foto van een vreemde vrouw in Daniëls bureau. Hij blijkt flink wat geheimen te hebben en dit roept vragen op voor zowel Katja als de lezer. Hun zoontje Jonas komt na een paar dagen alleen terug. En al snel wordt duidelijk dat hij een zoontje is met een gebruiksaanwijzing: hij leeft in zijn eigen wereldje en kan plots hevige woede-uitbarstingen krijgen. De sterke band tussen vader en zoon zijn een belangrijk element in het verhaal. Des te gekker is het ook dat Daniël zijn zoon alleen heeft achtergelaten en roept veel vragen op. Jonas' zwijgzaamheid brengt Katja in verwarring, wat heel begrijpelijk is en mooi omschreven in haar verhaal.

Iris Boter beschrijft in Buiten bereik een mysterie over een plots onbereikbaar gezin, en een man die een aantal geheimen blijkt te hebben voor zijn vrouw. En over een vrouw die vervolgens zijn geheimen probeert te ontrafelen en niet meer weet wie of wat ze moet geloven. Zeker een aanrader als je houdt van een vlotte en niet al te ingewikkelde thriller!

Recensie: Buiten bereik – Iris Boter

Buiten bereik

1  2  3  4  5

Buiten bereik van Iris Boter is een razend spannende psychologische thriller over bedrog, wraak en jezelf overwinnen. Als haar man Daniël en hun zwijgzame zoontje Jonas niet terugkomen van hun gezamenlijke vakantie, gaat Katja tevergeefs op zoek. Ze roept de hulp in van Steven, Daniëls compagnon op zijn werk, en dan ontdekt ze dat hij al twee maanden eerder is ontslagen. Een paar dagen later stopt er een taxi voor de deur, waar alleen Jonas uit stapt. Hij is niet in staat om te vertellen wat er is gebeurd. Van Daniël is nog steeds geen spoor te bekennen…