Recensie: De familie Boef en de gouddiamant RECENSIE

Recensie: De familie Boef en de gouddiamant – Anders Sparring

De familie Boef doet eer aan hun naam. Vader Bo en moeder Fia laten de kinderen Tuur en Neeltje, eigenlijk Crimineeltje, een avondje alleen thuis om naar de diamantenvoorstelling te gaan. Dat kan niet fout gaan, toch? Totdat Tuur en Neeltje bezoek krijgen van buurman A. Gent en Tuur nog steeds niet kan liegen. En als ze dan ook nog op bezoek gaan bij oma Zwendela in de gevangenis, lijkt de bende van ellende helemaal compleet, of niet?

De familie Boef en de gouddiamant is het tweede deel in de Familie Boef-serie. De serie is geschreven door Anders Sparring en de bijbehorende, grappige tekeningen zijn gemaakt door Per Gustavsson.

De familie Boef en de gouddiamant is een grappig boekje. Er worden veel leuke woordgrapjes gemaakt, die goed vertaald zijn, zodat ze nog steeds te begrijpen zijn. Het verhaal van De familie Boef en de gouddiamant is een kort verhaal en niet heel diepgaand. Het boek bestaat namelijk uit een oppervlakkig verhaaltje over het avontuur van Tuur en zijn zusje. Het bestaat alleen uit de gebeurtenissen die direct verband hebben met het verhaal. Hierdoor weet je niet wat de hoofdpersonen denken en blijft het verhaal heel oppervlakkig. Doordat alleen de hoofdlijnen verteld worden, leer je de personages ook niet goed kennen. Dit maakt het moeilijker voor de lezer om zich te identificeren met de personages.

Het verhaal van De familie Boef en de gouddiamant is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf ongeveer zes jaar. Het verhaaltje is goed te begrijpen voor jonge kinderen en de afbeeldingen bij het verhaal helpen ze om een beeld te vormen bij de tekst. Het boek is ook geschikt om zelfstandig te lezen voor kinderen van ongeveer acht jaar en ouder. Een snelle, betere lezer zal er zelfs al eerder mee uit de voeten kunnen.

De familie Boef en de gouddiamant van Anders Sparring is geschikt als leuk voorleesboek, maar vanaf een jaar of acht ook geschikt om zelfstandig te lezen. Door alle woordgrapjes leest het boekje leuk weg. Het verhaal is niet heel diepgaand of ingewikkeld, wat het geschikt maakt voor de jonge, avontuurlijke lezer of lezeres!

De familie Boef en de gouddiamant

1  2  3  4  5

De familie BOEF is weer op dreef!
    Tuur is in heel veel dingen goed, maar liegen, dat kan hij niet. En bij de familie Boef krijg je alleen complimentjes als je liegt of andermans spullen pikt. Mama Fia en papa Bo brengen een bezoekje aan de diamantententoonstelling in de hoofdstad. Maar wie leest Tuurs zusje Neeltje dan haar verhaaltje voor het slapengaan voor? Dat wil de aardige buurman A. Gent wel doen. Maar als hij vraagt waar de ouders van Tuur en Neeltje uithangen, gaat het mis: Tuur vertelt de waarheid.

Deel twee in de populaire reeks van de familie Boef. Lees ook De familie Boef en het Lollycomplot.