Recensie: Anne Frank RECENSIE

Recensie: Anne Frank - Sveta Dorosheva & Maria Isabel Sánchez Vegara

Anne Frank van Sveta Dorosheva & Maria Isabel Sánchez Vegara is een deel uit de serie Van klein tot groots. Deze serie focust op vrouwen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis. In dit deel lees je over het leven van Anne Frank. Je leest hoe zij in Nederland is beland en hoe het komt dat haar dagboek is uitgegeven in maar liefst meer dan 70 talen.

Anne Frank bevat prachtige illustraties in grijswaarden. Hierdoor weet je als lezer direct dat het verhaal zich afspeelt in de geschiedenis. Alleen het dagboek is steeds afgebeeld in de kenmerkende kleuren. Hierdoor gaat er automatisch extra aandacht naar het dagboek wanneer je dit ziet in Anne Frank. De illustraties van Anne Frank en haar familie zijn erg realistisch. Op de pagina van de klas van Anne Frank, zie je al in één oogopslag wie Anne Frank is. De illustraties van het achterhuis waar Anne met haar familie woonde is ook erg mooi en geeft een goed beeld van hoe het er uit zag. Ook zie je steeds het dagboek van Anne Frank liggen en zie je dat zij hier in schrijft. Later zie je dat Anne en haar familie met de trein worden weggebracht en naar een concentratiekamp gaan. Het boek gaat op dat moment niet in op de vreselijke details die plaats hebben gevonden in de concentratiekampen. Dit vond ik persoonlijk erg prettig en dit maakt dit boek ook geschikt voor jongere kinderen. Anders zou het namelijk al snel te eng worden. Daarnaast is Anne Frank ook geschikt voor oudere kinderen die meer willen weten over het leven van Anne Frank. Achterin het boek kun je nog extra achtergrondinformatie over haar lezen en zie je een aantal foto’s van haar. Hoewel iedereen natuurlijk het verhaal van Anne Frank kent, heeft dit boek mij nieuwe kennis gegeven. Zo wist ik persoonlijk niet dat Anne ervan droomde om een beroemde schrijfster te worden.

Concluderend is Anne Frank van Sveta Dorosheva & Maria Isabel Sánchez Vegara een prachtig prentenboek met zeer mooie illustraties in grijswaarden. Dit boek is geweldig voor iedereen die meer wil weten over dit bijzondere meisje uit onze geschiedenis.

Van klein tot groots - Anne Frank

1  2  3  4  5

(Frankfurt, 12 juni 1929 – Bergen-Belsen, februari 1945)
    Anne Frank was een Duits meisje van Joodse afkomst dat tijdens de Tweede Wereldoorlog onderdook uit angst voor de nazi's. Ze schreef haar ervaringen op in een dagboek, tot ze na ruim twee jaar werd ontdekt en weggevoerd naar een concentratiekamp. Daar stierf ze, slechts een paar weken voor het einde van de oorlog. Haar dagboek werd vertaald in meer dan 70 talen en geeft een stem aan meer dan een miljoen kinderen die zijn omgekomen tijdens de Holocaust.