Recensie: Lef RECENSIE

Recensie: Lef

Lef wordt wakker in een ziekenhuis. Hij weet niet meer wie hij is. De dokter en zijn moeder maken hem niet veel wijzer. Wie is die dokter eigenlijk? En is die vrouw wel zijn moeder? Lef gaat op onderzoek uit en ontdekt iets waardoor hij meteen uit het ziekenhuis moet vluchten. Op straat ontmoet hij Ilse. Zij is op zoek naar een vriendin die plots verdween. Vinden Lef en Ilse de antwoorden waarnaar ze op zoek zijn?

Lef van Erna Barth is een thriller van slechts 141 bladzijden en voor lezers vanaf 14 jaar. Dit laatste merk je zeker, want het is geschreven in simpele taal en erg vlot. Daarom is Lef een perfect boek om even snel uit te lezen als je naar het strand gaat, of als je even weg wil dromen.

Dat het boek maar zo weinig pagina’s heeft betekent ook dat je niet veel diepgang hoeft te verwachten. Wat personages betreft is Lef erg oppervlakkig en je komt niet heel veel te weten over de karakters en de achtergronden van deze personages. Wel vind ik dat het hoofdpersonage Lef goed is neergezet. Want ook al weet hij zelf niet wie hij is, zijn persoonlijkheid begint al snel een vorm aan te nemen. Ook is de schrijfstijl van Erna Barth fijn. Het is simpel, maar duidelijk. Er gebeuren veel dingen in Lef, vooral de actiescènes worden goed omschreven. Wat hier wel jammer aan is, is dat het soms iets te snel gaat en dat het lijkt alsof het wordt afgekapt. Als lezer is het soms wel fijn om wat meer bij de gebeurtenissen stil te staan, maar in Lef krijg je daar de kans niet voor.

Voor de leeftijd 14+ heeft Erna Barth met Lef een prima Young Adult thriller geschreven die je lekker kan lezen als je je hoofd wil leegmaken. Wat jammer is, is dat er soms niet helemaal duidelijk is waarom dingen gebeuren, omdat de karakters niet altijd goed worden omschreven en gebeurtenissen niet helemaal onderbouwd. Dit hoeft niet per se uit te maken, maar voor thriller liefhebbers die van iets meer diepgang houden zou ik dit boek niet aanraden. Daarnaast kan het ook een voordeel zijn dat het boek zo weinig pagina’s heeft, want de spanning was gedurende het hele verhaal om te snijden. Toch vond ik het jammer dat het allemaal zo snel ging, daarom krijgt Lef van mij 3 hartjes!

Recensie: Lef

Lef

1  2  3  4  5