Recensie: Je zal geen kwaad doen RECENSIE

Recensie: Je zal geen kwaad doen – Barbara Baraldi

In Je zal geen kwaad doen lezen we het spannende verhaal van Aurora Scalviati. Na een jaar revalideren van een schotwond en een traumatische ervaring, is ze overgeplaatst naar het rustige dorpje Sparvara. Als ze aankomt in het dorp is er een wegomleiding. Nieuwsgierig als ze is, mede vanwege haar beroep als adjunct inspecteur, laat ze zich niet wegsturen en gaat ze op onderzoek uit. Eenmaal aangekomen op de plaats delict, ziet ze dat er een vrouw vermoord is. Ondanks dat Aurora in eerste instantie niet mee mag doen met het onderzoeksteam kan ze deze zaak niet loslaten. Lukt het haar om deze moord, en de misdrijven die aan deze zaak gekoppeld worden, op te lossen? Zal ze nog objectief kunnen blijven als ze persoonlijk betrokken raakt bij het onderzoek?

Barbara Baraldi heeft met Je zal geen kwaad doen een spannend verhaal geschreven. Het duurt even voordat het verhaal je pakt, maar als je dan eenmaal in het verhaal zit, wil je het niet meer loslaten. De schrijfstijl is erg prettig en het verhaal leest daardoor makkelijk weg. Vanwege de tussenstukken uit het verleden, duurt het even voordat je in het verhaal zit. Het is echter wel een toegevoegde waarde om wat meer achtergrond informatie te krijgen. De rituelen uit de Romeinse tijd worden zo beschreven dat je er gelijk een beeld bij hebt.

De personages zijn over het algemeen goed beschreven, waardoor je makkelijk meeleeft met de hoofdpersonen. Er blijft echter wel een mysterie wie er te vertrouwen is. Dit maakt het spannend voor het verhaal, maar zorgt er soms ook voor dat je niet goed kan raden wie aan de goede kant staat en wie niet. Wat mij betreft duurde het net iets te lang voordat er dingen duidelijk werden. Je weet van sommige hoofdpersonen niet hoe ze er precies in staan en daardoor raak je soms in verwarring omdat je gedachten de ene kant op gegaan zijn en het verhaal de andere kant op gaat.

Aan het eind van het verhaal wordt het mega spannend en zit er eindelijk vaart in. Je zit op het puntje van je stoel voor de ontknoping. Met een verhoogde hartslag en versneld leestempo wil je zo snel mogelijk weten of alles goed afloopt. Het verhaal heeft een verrassende climax. Alle puzzelstukjes vallen dan eindelijk op zijn plaats en weet je hoe het zit.

Je zal geen kwaad doen is een spannend verhaal van Barbara Baraldi. Na verschillende Young adult en fantasy verhalen is dit haar thrillerdebuut. Na een trage start ben je blij dat je bent doorgegaan met het boek. Het verhaal is verrassend en er gebeurt veel. Je leeft mee met de hoofdpersoon en kijkt vooral vanuit haar positie wie ze moet vertrouwen. Ze wordt erg tegengewerkt en dat werd op een gegeven moment wat eentonig. Gelukkig zitten er veel verschillende wendingen in het verhaal, waardoor je graag verder wilt lezen. Het verhaal heeft een verrassende climax, wat psychologisch goed in elkaar zit.

Je zal geen kwaad doen

1  2  3  4  5

Ooit was Aurora Scalviati de beste politieagent van haar team. Maar na een traumatiserend politieonderzoek wordt ze geplaagd door schuldgevoelens en wordt ze overgeplaatst naar het rustige Italiaanse dorpje Sparvara. Die rust blijkt echter schijn – de dag dat Aurora aankomt, wordt er een gruwelijke moord gepleegd. De muren van het huis van het slachtoffer zijn beschreven met bloed, in de onheilspellende woorden "Je zal geen kwaad doen'.
    Aurora is ervan overtuigd dat dit slechts het begin is van een reeks gruwelijke moorden en dat de bloederige boodschap een aanwijzing is. Niemand luistert echter naar haar. Al snel begrijpt Aurora dat ze buiten het boekje zal moeten gaan en haar intuïtie zal moeten vertrouwen als ze deze zaak wil oplossen en meer slachtoffers wil voorkomen…

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk