Recensie: Björn en de wijde wereld RECENSIE

Recensie: Björn en de wijde wereld – Delphine Perret

Björn en de wijde wereld is een prachtig boekje, geschreven door Delphine Perret en vertaald door Edward van de Vendel. Je volgt het verhaal van Björn en zijn mede bosbewoners. Het is een verhalenbundel van zes verhalen waarin ze steeds iets anders beleven. Zo gaan ze picknicken, krijgt Björn een brief, gaan ze met de bus en nog veel meer.

Björn en de wijde wereld bevat prachtige illustraties die mooi zijn in hun eenvoud. Het zijn pentekeningen waardoor op een simpele manier de dieren en omgeving prachtig zijn weergegeven. Toch zijn de illustraties nog steeds gedetailleerd en zie je allerlei kleine dingen om de dieren heen. Alle zes de verhalen van Björn en de wijde wereld spraken mij aan, maar mijn grote favoriet was toch wel het verhaal waarin Björn gaat picknicken met zijn mede bosbewoners. Ze komen erachter dat mensen gaan picknicken in de buitenlucht. Maar waar moeten ze gaan picknicken als voor hun het bos al binnenlucht is… Dan ontdekken ze een hutje en gaan ze daar picknicken. Ze vinden de zonsondergang prachtig met een kozijn er omheen.

Wat mooi is aan Björn en de wijde wereld is dat er allerlei bosdieren aan bod komen die kinderen misschien niet zo goed zouden kennen. Zoals een ekster, das en wezel. Deze dieren komen in de tekst aan bod en zijn ook getekend. Hierdoor leren kinderen direct allerlei nieuwe dierennamen. Naast de illustraties, is ook de papier keuze opvallend. De bladzijden in het boek zijn namelijk geel. Hierdoor kwamen de pentekeningen extra mooi uit en de kleur van het papier las fijn.

Het enige minpunt aan Björn en de wijde wereld is dat het boek relatief klein is. Ik vind het persoonlijk prettiger wanneer een prentenboek groter is. Maar het formaat maakt dit boek wel zeer geschikt om voor te lezen aan één of twee kinderen door het handzame formaat. De teksten in dit boek zijn voor kleuters al makkelijk te begrijpen, maar ik ben van mening dat ook wat oudere kinderen zullen genieten van de avonturen van Björn en zijn vrienden.

Concluderend heeft Delphine Perret met Björn en de wijde wereld een prachtig prentenboekje gemaakt over een beer die samen met zijn vrienden de wijde wereld om hen heen gaan ontdekken.

Björn en de wijde wereld

1  2  3  4  5

Björn is een beer.

Hij wordt wakker in de lente en ziet dehasa terug. De das en de anderen. Hij doet weer wat hij altijd doet: een briesje voelen op zijn snuit, een brief krijgen, op het mos zitten... Maar deze lente reist hij ook met de bus. Er wordt een telefoon gevonden en Björn probeert naar het zwembad te gaan.