Recensie: De boom met het oor RECENSIE

Recensie: De boom met het oor – Annet Schaap & Philip Hopman

Een jongen in een stad. Een jongen met een verhaal. Een jongen met iets te vertellen, maar niemand die wil luisteren. Terwijl de stad in alle drukte doorgaat met de dagelijkse gang van zaken. In de drukte van het leven heeft niemand tijd om haar naar hem te luisteren. De voorwerpen die het niet druk hebben kunnen ook niet naar hem luisteren. Tot hij in het park een boom vindt. Een boom, die niet zomaar een normale boom is.

Annet Schaap en Philip Hopman hebben de handen ineengeslagen voor dit prachtige prentenboek. De jongen die alleen maar gehoord wil worden doet denken aan de drukte van het hedendaagse leven. De vraag rijst al snel of er inderdaad wel ruimte is om écht naar elkaar te luisteren in het drukke bestaan. De illustraties in De Boom met het oor zijn prachtig ondersteunend. Zolang de jongen zoekend is, zijn de pagina’s druk. Vol met mensen, met kleur en krioelend over de bladzijdes. Wanneer de jongen in het park de boom vindt dan komt er ook rust in de tekeningen. De aandacht wordt daardoor mooi gesymboliseerd.

In de illustraties zijn mooie details verwerkt. Niet alleen het kleurgebruik is mooi. Er is ook een heleboel te zien. Een hondje dat wordt uitgelaten door een oude man, een dametje met een boodschappenkar, een hardlopende jonge vrouw, een moeder achter de kinderwagen met haar blik gericht op haar telefoon. Maar De boom met het oor is niet alleen fijn om naar te kijken. Het verhaal is lief, en door hetgeen wat het de jongen zó graag wil vertellen, ook een tikkeltje spannend. Het verhaal is fantasierijk, niet alleen door De Boom met het oor. De jongen ontmoet insecten, en die insecten hebben ook een heel eigen verhaal. Met een tikje humor, maar vooral veel liefde. Het verhaal van de jongen is ook heel aandoenlijk. Zeker het wachten waard.

De Boom met het oor, geschreven door Annet Schaap en Philip Hopman, is ontzettend schattig. Het attendeert de lezer op échte aandacht, ondersteunt door prachtige illustraties. De jongen heeft een lief verhaal te vertellen, maar hij moet nu nog iemand vinden om naar hem te luisteren. Een mooie boodschap, die zeker het lezen waard is.

Recensie: De boom met het oor – Annet Schaap & Philip Hopma

De boom met het oor

1  2  3  4  5

Een kleine jongen kan niet wachten om na schooltijd te vertellen wat hij die dag voor bijzonders heeft ontdekt. Maar zijn ouders zijn aan het werk en om hem heen heeft iedereen het te druk om naar de jongen te luisteren. Zelfs de vogels, insecten en honden in het park hebben geen tijd voor hem. Wel vertellen ze over de allerhoogste boom van het park. Want wat de mensen niet weten, maar alle dieren wel, is dat er in de stam van de boom een oor zit. Een oor dat echt luistert…

Gouden Griffel-winnaar Annet Schaap schreef een ontroerend verhaal voor klein en groot, over opgroeien en het belang van een luisterend oor. Met illustraties van grootmeester Philip Hopman.

• De leukste Perkamentus memes

• De beste sterke vrouwelijke hoofdrollen in een fantasyboek